Uwaga uczniowie!
Zapraszamy do udziału w konkursie interdyscyplinarnym z przedmiotów przyrodniczych (chemii, biologii, fizyki, geografii). Dla uczniów, którzy zdobędą najwięcej punktów ciekawe nagrody!
Chętni uczniowie proszeni są o zgłaszanie udziału do nauczycieli: chemii, fizyki, biologii, geografii.
Więcej informacji w regulaminie po kliknięciu przycisku WIĘCEJ .
Regulamin
konkursu interdyscyplinarnego
z przedmiotów przyrodniczych:
biologii, chemii, fizyki i geografii
Organizatorzy: nauczyciele przedmiotów przyrodniczych (biologii, chemii, fizyki
i geografii) Publicznego Gimnazjum im. Orła Białego w Oleszycach.
- I. Cele konkursu:
- rozbudzanie wśród uczniów zainteresowania naukami matematyczno-przyrodniczymi,
- rozpowszechnienie wiedzy matematyczno - przyrodniczej wśród uczniów gimnazjum,
- motywowanie uczniów do poszerzania swojej wiedzy,
- doskonalenie umiejętności wykorzystywania tej wiedzy w życiu codziennym,
- ćwiczenie umiejętności posługiwania się zdobytą wiedzą w praktyce,
- eksponowanie i prezentowanie swojej wiedzy i umiejętności,
- stworzenie właściwej atmosfery i życzliwej rywalizacji,
- dostarczenie uczniom satysfakcji, szansy i radości sukcesu.
- II. Zasady konkursu:
- do konkursu może przystąpić każdy uczeń Publicznego Gimnazjum
im. Orła Białego w Oleszycach, - udział uczniów w konkursie jest dobrowolny i wynika z decyzji ucznia,
- konkurs składa się z jednego - szkolnego etapu,
- uczeń otrzyma do rozwiązania arkusz składający się z zadań zamkniętych
i z luką, - podczas konkursu uczniowie nie mogą korzystać z kalkulatorów,
- za każde zadanie można zdobyć punkty w liczbie podanej przy treści zadania.
Konkurs zostanie przeprowadzony w trzeciej dekadzie marca 2016r.
- III. Nagrody:
- za uzyskanie 65% ogólnej liczby punktów - cząstkowa ocena celująca z przedmiotu, z którego uczeń uzyskał najwięcej punktów
- za uzyskanie 50% ogólnej liczby punktów - cząstkowa ocena bardzo dobra z dwóch przedmiotów, z których uczeń uzyskał najwięcej punktów.
UWAGA!
Uczniów chętnych do wzięcia udziału w konkursie prosimy o zgłaszanie się
do organizatorów do 11.03.2016 roku.
IV. Zakres wymaganych wiadomości i umiejętności z poszczególnych przedmiotów:
BIOLOGIA
Materiał nauczania
|
Wymagania dla uczniów: |
Porównanie bezkręgowców i kręgowców (III.9, III.10) • porównanie budowy (pokrycia ciała, szkieletu, ułożenia narządów, budowy układu nerwowego i krwionośnego) bezkręgowców i kręgowców • regulacja temperatury ciała
|
• określa pokrycie ciała bezkręgowców i kręgowców • podaje nazwy elementów szkieletu kręgowców • wymienia funkcje szkieletu bezkręgowców • podaje przykłady szkieletów bezkręgowców • wymienia elementy budowy układu nerwowego bezkręgowców i kręgowców • charakteryzuje poszczególne elementy szkieletu kręgowców • porównuje budowę układu nerwowego bezkręgowców i kręgowców • porównuje budowę układu krwionośnego bezkręgowców i kręgowców
|
Ryby – kręgowce wodne (III.9, III.10, III.11) • przystosowanie ryb do życia w wodzie • wymiana gazowa ryb • rozmnażanie i rozwój ryb • wędrówki ryb
|
• charakteryzuje ryby • podaje nazwy płetw ryby • rozpoznaje skrzela jako narządy wymiany gazowej • wymienia przystosowania ryb do życia w wodzie • określa rodzaj zapłodnienia u ryb • omawia wybrane czynności życiowe ryb • określa charakterystyczne cechy rozmnażania ryb • wyjaśnia przyczyny wędrówek ryb • rozpoznaje przedstawicieli ryb i wskazuje ich specyficzne cechy • charakteryzuje wymianę gazową ryb • porównuje układ krwionośny ryby i dżdżownicy
|
Płazy – zwierzęta dwuśrodowiskowe (III.9, III.10, III.11) • pokrycie ciała płazów • przystosowania płazów do życia w dwóch środowiskach • wymiana gazowa płazów • cykl rozwojowy żaby • charakterystyka płazów beznogich, ogoniastych i bezogonowych • wpływ zmiennocieplności na tryb życia płazów
|
• określa środowiska życia płazów • charakteryzuje płazy • wymienia stadia rozwojowe żaby • podaje po dwa przykłady płazów ogoniastych i bezogonowych • wymienia przystosowania płazów do życia w wodzie i na lądzie • wyjaśnia, na czym polega hibernacja • omawia cykl rozwojowy żaby • omawia wybrane czynności życiowe płazów • rozpoznaje przedstawicieli płazów i wskazuje ich specyficzne cechy • wykazuje związek budowy płazów ze środowiskami ich życia • wykazuje związek trybu życia płazów z ich zmiennocieplnością • charakteryzuje płazy ogoniaste i bezogonowe
|
Świat gadów (III.9, III.10, III.11) • przystosowania gadów do życia na lądzie • rozmnażanie i rozwój gadów • charakterystyka jaszczurek i węży
|
• określa środowisko życia gadów • charakteryzuje gady • podaje cztery przykłady gadów występujących w Polsce • wymienia przystosowania gadów do życia na lądzie • omawia znaczenie błon płodowych w rozwoju gadów • wymienia narządy zmysłów gadów • omawia wybrane czynności życiowe gadów • charakteryzuje funkcje poszczególnych błon płodowych • rozpoznaje przedstawicieli gadów i wskazuje ich specyficzne cechy • analizuje pokrycie ciała gadów w aspekcie ochrony przed utratą wody • wykazuje związek budowy gadów ze środowiskiem ich życia • wykazuje związek między sposobem rozmnażania i typem rozwoju a środowiskiem życia gadów
|
Ptaki – kręgowce latające (III.9, III.10, III.11) • przystosowania ptaków do lotu • rodzaje piór • wymiana gazowa u ptaków • związek budowy dzioba z rodzajem pobieranego pokarmu • związek budowy nóg ze środowiskiem i trybem życia ptaków • rozmnażanie i rozwój ptaków • migracje ptaków
|
• charakteryzuje ptaki • wymienia ptaki różnych środowisk • rozpoznaje rodzaje piór ptaków • wymienia elementy budowy jaja • wyjaśnia konieczność migracji ptaków • wymienia przystosowania budowy ptaków do lotu • omawia różnice pomiędzy gniazdownikami i zagniazdownikami oraz podaje ich przykłady • określa środowisko życia ptaka na podstawie budowy jego kończyn • określa rodzaj pobieranego przez ptaka pokarmu na podstawie budowy jego dzioba • wykazuje związek między przebiegiem wymiany gazowej u ptaków a ich przystosowaniem do lotu • charakteryzuje poszczególne elementy budowy jaja • omawia wybrane czynności życiowe ptaków • rozpoznaje przedstawicieli ptaków i wskazuje ich specyficzne cechy
|
Świat ssaków (III.9, III.10, III.11) • budowa i rola skóry ssaków • wymiana gazowa u ssaków • różnorodność ssaków • rozmnażanie i rozwój ssaków • budowa zewnętrzna ssaków oraz jej związek ze środowiskiem i trybem życia • znaczenie ssaków w życiu człowieka
|
• omawia charakterystyczne cechy ssaków • podaje przykłady siedlisk zajmowanych przez ssaki • rozróżnia ssaki wśród innych zwierząt • wyjaśnia rolę gruczołów potowych i włosów w termoregulacji • podaje przykłady gatunków ssaków • rozróżnia ssaki wodne i lądowe • wymienia narządy zmysłów ssaków • rozróżnia uzębienie drapieżnika i roślinożercy • wymienia przystosowania ssaków do zajmowania różnych siedlisk • charakteryzuje funkcje skóry • omawia zalety pęcherzykowej budowy płuc • projektuje doświadczenie wykazujące wydzielniczą i wydalniczą funkcję skóry • porównuje budowę ssaków wodnych i lądowych • ocenia znaczenie ssaków w życiu i gospodarce człowieka • wykazuje związek między funkcjonowaniem poszczególnych narządów zmysłów a trybem życia ssaków |
CHEMIA
Cele kształcenia – wymagania ogólne
1. Pozyskiwanie, przetwarzanie i tworzenie informacji.
Uczeń pozyskuje i przetwarza informacje z różnorodnych źródeł z wykorzystaniem technologii informacyjno-komunikacyjnych.
2. Rozumowanie i zastosowanie nabytej wiedzy do rozwiązywania problemów.
Uczeń opisuje właściwości substancji i wyjaśnia przebieg prostych procesów chemicznych; zna związek właściwości różnorodnych substancji z ich zastosowaniami i ich wpływ na środowisko naturalne;
wykonuje proste obliczenia dotyczące praw chemicznych.
3. Opanowanie czynności praktycznych.
Uczeń bezpiecznie posługuje się prostym sprzętem laboratoryjnym i podstawowymi
odczynnikami chemicznymi; projektuje i przeprowadza proste doświadczenia chemiczne.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe:
1. Substancje i ich właściwości.
2. Wewnętrzna budowa materii.
3. Reakcje chemiczne.
4. Powietrze i inne gazy.
5. Woda i roztwory wodne.
6. Kwasy i zasady.
7. Sole.
Literatura:
- Podręcznik „Chemia Nowej Ery” część 1 i 2 – Jan Kulawik, Teresa Kulawik, Maria Litwin
- Zbiór zadań „Chemia Nowej Ery” - Jan Kulawik, Teresa Kulawik, Maria Litwin
- „Zbiór prostych zadań z chemii dla uczniów gimnazjum” pod redakcja Waldemara Tejchmana lub inne dostępne zbiory zadań dla uczniów gimnazjum.
FIZYKA
- wielkości fizyczne mierzone na co dzień, ich jednostki, zamiana jednostek,
- ciężar ciała, gęstość, ciśnienie, parcie, prawo Pascala,
- siła wyporu, prawo Archimedesa, pływanie ciał (warunki pływania),
- działania na wektorach: dodawanie, odejmowanie - obliczanie wartości siły równoważącej i wypadkowej określanie jej kierunku i zwrotu,
- stany skupienia materii, budowa cząsteczkowa ciał, oddziaływania międzycząsteczkowe,
- zjawiska fizyczne: zmieniające stan skupienia, konwekcji, rozszerzalności termicznej, przewodzenia ciepła,
- ruchy ciał: szybkość, prędkość, przyspieszenie i droga przebyta przez ciało, wykresy s (t), v (t), a(t)
- opory ruchu: siła oporu, siła tarcia, współczynnik tarcia,
- trzy zasady dynamiki, bezwładność ciał, zjawisko odrzutu,
- maszyny proste – dźwignia 2-stronna (prawo równowagi sił),
- praca i moc mechaniczna,
- energia mechaniczna (kinetyczna i potencjalna ciężkości i sprężystości) energia wewnętrzna,
- przemiany energii mechanicznej,
- przemiany energii wewnętrznej w zjawiskach topnienia i parowania,
- elektryzowanie przez tarcie,
- przewodniki i izolatory,
- elektryzowanie przez indukcję,
- elektryzowanie przez dotyk,
- zasada zachowania ładunku.
Literatura:
1. Podręczniki do fizyki - część I, II i III wyd. „ZamKor”.
2. Andrzej Kurowski, Jolanta Niemiec –„Zbiór prostych zadań dla gimnazjum wyd. „ZamKor”.
3. Strona www.zamkor.pl, zakładka: „ Portal dla ucznia”.
GEOGRAFIA
Cele kształcenia – wymagania ogólne
- Dokonywanie obserwacji i pomiarów wybranych elementów środowiska przyrodniczego i społeczno-gospodarczego, rejestracja i przedstawianie ich wyniki w różnych formach; analizuje je i interpretuje.
- Korzystanie z różnych źródeł informacji geograficznej: planów, map ogólnogeograficznych, tematycznych, turystycznych, fotografii, rysunków, wykresów, danych statystycznych, tekstów źródłowych oraz technologii informacyjnych w celu gromadzenia, przetwarzania i prezentowania informacji geograficznych.
- Posługiwanie się ze zrozumieniem podstawową terminologią geograficzną.
- Wykazywanie zróżnicowania przestrzennego warunków środowiska przyrodniczego oraz działalności człowieka na Ziemi oraz określanie głównych przyczyn i skutków tego zróżnicowania.
- Wyjaśnianie powiązania zjawisk, procesów przyrodniczych, gospodarczych i społecznych w różnych skalach przestrzennych (regionalnej, krajowej, globalnej) oraz wykazywanie ich wpływ na życie społeczności lokalnych.
- Dostrzeganie prawidłowości rządzących środowiskiem przyrodniczym, życiem i działalnością człowieka; stosowanie ich do interpretacji zjawisk przyrodniczych, społecznych i gospodarczych; ocenianie skutków działalności człowieka w środowisku geograficznym.
- Stosowanie wiedzy (wiadomości i umiejętności) geograficznych zdobytych w szkole i wskazywanie możliwości ich wykorzystania w praktyce.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
- Mapa – umiejętności czytania, interpretacji i posługiwania się mapą.
- Kształt, ruchy Ziemi i ich następstwa.
- Wybrane zagadnienia geografii fizycznej.
- Sąsiedzi Polski – zróżnicowanie geograficzne, przemiany.
- Europa. Relacje przyroda – człowiek - gospodarka.
- Wybrane regiony świata. Relacje: kultura - przyroda - gospodarka.
Literatura:
- Podręcznik „Puls Ziemi „ część 1 i 2 – Roman Malarz
- Zeszyty ćwiczeń „Puls Ziemi” część 1 i 2
- Atlas geograficzny do gimnazjum – „Nowa Era”
- „Zrozumieć geografię” – przygotowujemy się do egzaminu – Wydawnictwo Tales, Małgorzata Światkowska, Jacek Światkowski