Zajęcia modelarskie "Mały inżynier".

wtorek, 05 października 2010 00:00 Administrator
Drukuj

Technika wkracza we wszyst­kie dziedziny życia człowieka i wiążąc się z nim w sposób nierozerwalny. Zmusza go tym samym do aktywnego poznawania nowych technologii, urządzeń, maszyn, narzędzi oraz korzystania z nich w codziennym życiu.
Program zajęć modelarskich „Mały inżynier” ma na celu wspieranie i promowanie uczniów wykazujących zainteresowania ogólnotechniczne. Oparty jest o koncepcje twórczego myślenia i działania przez szersze poznanie języka techniki, pojęć technicznych, projektowanie, konstruowanie, przetwarzanie różnych materiałów, bezpieczne posługiwanie się urządzeniami technicznymi związanymi z codziennym życiem we współczesnej cywilizacji technicznej. Zajęcia te są interdyscyplinarne. Istotna jest w nich znajomość matematyki do przeliczania skali, posługiwania się przyrządami treserskimi, umiejętność doboru odpowiednich narzędzi do obróbki różnych materiałów, znajomość różnych materiałów i ich cech charakterystycznych a także znajomość historii tworzonych modeli oraz rozwijanie wyobraźni przestrzennej i zdolności manualnych jak również wiary we własne możliwości twórcze.

Podejmowane działania ukierunkowane są na aktywność, twórcze działanie, efektywną pracę w zespole planowanie i organizowanie własnego działania, wykorzystanie  zasobów informacyjnych Internetu  w celu uzyskania odpowiednich informacji o danym projekcie i sposobie jego wytworzenia. Odwołują się do szerokiej wiedzy matematyczno-przyrodniczej oraz myślenia przyczynowo-skutkowego, rozwijającego wyobraźnię i osobowość ucznia.
Zajęcia będą realizowane od trzeciego tygodnia września 2010 roku, po jednym cyklu w ciągu dwóch lat szkolnych: 2010/2011 i 2011/2012.  W rocznym cyklu będzie przeprowadzone 33 godziny zajęć dla 8 uczniów (3 dziewczyn i 5 chłopców). Produktami zajęć będą modele oraz prezentacja multimedialna z prac nad wytworzeniem modeli. Z racji na mniejsze zainteresowanie tego rodzaju zajęciami dziewczyn w prezentacji produktów (czyli modeli) bardziej uprzywilejowane będą dziewczęta. Prace zostaną również zaprezentowane rodzicom podczas wywiadówki oczywiście przy uwzględnieniu przekazu równościowego.