PROGRAM WYCHOWAWCZY PUBLICZNEGO GIMNAZJUM
IM. ORŁA BIAŁEGO W OLESZYCACH
Metody i formy kontroli procesu wychowania to:
- anonimowe ankiety dla uczniów, rodziców i nauczycieli,
- rozmowy z uczniami, rodzicami, pedagogiem oraz nauczycielami,
- analiza wyników w nauce i zachowaniu (przeprowadzana półrocznie),
- analiza frekwencji (przeprowadzana półrocznie),
- analiza osiągnięć pracy pozalekcyjnej ucznia,
- analiza czytelnictwa,
- analiza osiągnięć sportowych,
- obserwacja ucznia w różnych sytuacjach,
- realizacja IPET.
Osoby odpowiedzialne za przeprowadzenie ewaluacji procesu wychowania i wyciągnięcie wniosków do dalszej pracy:
- dyrektor szkoły,
- wychowawcy,
- pedagog szkolny,
- osoby wyznaczone przez dyrektora.
OGÓLNY CEL PROGRAMU:
WSZECHSTRONNY ROZWÓJ OSOBOWY UCZNIA
ZADANIA OGÓLNE
- Szkoła realizując Program Wychowawczy kieruje się zasadami:
a) Akceptowania – polega ona na pełnej akceptacji wychowanka jako człowieka, którego nie należy potępiać za popełnione czyny. Wychowawca powinien przyjąć postawę terapeuty.
b) Respektowania – wychowawca ma za zadanie inspirować jednostkę do samowychowania. Podkreśla się w tej zasadzie traktowanie podmiotowe wychowanka, które uwzględnia całą jego osobowość.
c) Perspektywistycznej opieki – bierze pod uwagę wszystkie potrzeby jednostki i uczy sposobu ich zaspokajania. Są to potrzeby zarówno aktualne, jak i te ujęte rozwojowo.
d) Wymagań – reguluje stosunki wychowanka z innymi ludźmi – zarówno ze środowiskiem rodzinnym, jak i społecznym. Zasada ta opiera się na regulacji wewnętrznej, wychowankowi należy postawić wymagania i je respektować w tym objąć pomocą psychologiczno-pedagogiczną.
- Szkoła kształci i wychowuje uczniów w duchu partnerskiego współdziałania, tolerancji, przy jednoczesnym respektowaniu tradycji narodu polskiego i ogólnoludzkich norm moralnych. Kształci umiejętność posługiwania się językiem polskim. Umożliwia zdobywanie wiedzy
i umiejętności. Rozwija zdolności i zainteresowania, wspiera udział w konkursach przedmiotowych, zawodach sportowych.- 3. Szkoła dba o rozwijanie kompetencji czytelniczych oraz upowszechnianie czytelnictwa wśród dzieci i młodzieży.
- Uczniowie znajdują w szkole środowisko wszechstronnego rozwoju osobowego w wymiarze intelektualnym, psychicznym, społecznym, zdrowotnym, estetycznym, moralnym i duchowym.
- Uczniowie mają możliwość rozpoznawania swoich predyspozycji, zdolności i umiejętności oraz uzyskania wsparcia przy wyborze dalszej drogi kształcenia.
- Szkoła uczy szacunku dla dobra wspólnego jako postawy życia społecznego oraz przygotowuje do życia w rodzinie, w społeczności lokalnej
i w państwie, w duchu przekazu dziedzictwa kulturalnego i kształtowania postaw patriotycznych. - Szkoła tworzy właściwy klimat dla ludzi i dzieci niepełnosprawnych, kształtuje u dzieci i młodzieży postawy dialogu i zrozumienia
dla każdego dziecka bez względu na stan jego rozwoju fizycznego, psychicznego i emocjonalnego. - Szkoła wspiera rodziców we wszystkich dziedzinach wychowawczych, ale nie ponosi pełnej odpowiedzialności za przebieg i efekty procesu wychowawczego.
- Szkoła tworzy warunki do poznawania współzależności między różnymi składnikami środowiska oraz zrozumienia przyczyn i skutków ingerencji człowieka w świat przyrody, kształtuje świadomość ekologiczną, przekonanie o niezbędności ochrony środowiska naturalnego.
10. Szkoła propaguje prawa człowieka i ucznia, przygotowuje do świadomego z nich korzystania.
11. Szkoła przygotowuje uczniów do życia w społeczeństwie informacyjnym. Kształtuje umiejętność korzystania z różnych źródeł
przy wykorzystaniu współczesnej technologii informacyjno-komunikacyjnej.
12. Szkoła sprzyja indywidualnemu rozwojowi swoich uczniów (praca z uczniami przejawiającymi trudności w nauce szkolnej, promocja ucznia zdolnego).
13. Szkoła ukazuje uczniom wartość edukacji, motywuje do nauki i własnego rozwoju intelektualnego.
14. Szkoła prowadzi działania profilaktyczne związane z profilaktyką niedostosowania społecznego i problemami wychowawczymi.
15. Szkoła promuje zdrowy tryb życia oparty na wartości aktywności fizycznej i zdrowym żywieniu oraz zapewnia wszechstronny rozwój fizyczny.
16. Sprawuje opiekę nad uczniami z uwzględnieniem zasad bezpieczeństwa oraz promocji zdrowia (zorganizowanie zajęć świetlicowych, umożliwienie spożywania posiłków, dowożenie uczniów, zapomogi).
17. Szkoła organizuje pomoc psychologiczno-pedagogiczną i różnorodne formy wsparcia dla uczniów.
ZADANIA SZCZEGÓŁOWE
|
ZADANIA |
FORMA REALIZACJI |
TERMIN REALIZACJI |
OSOBA ODPOWIEDZIALNA |
|
Kształtowanie postaw obywatelskich w duchu patriotycznego współdziałania przy jednoczesnym respektowaniu tradycji narodu polskiego języka ojczystego |
-udział młodzieży w przygotowaniu programów artystycznych poświęconych świętom narodowym i rocznicom wydarzeń historycznych,
-współpraca z organami władzy samorządowej (organizowanie spotkań z przedstawicielami, włączanie się w przedsięwzięcia społeczna i lokalne imprezy kulturalne),
- organizowanie i udział młodzieży w wycieczkach, rajdach śladami ważnych wydarzeń historycznych,
- propagowanie kultury słowa na wszystkich zajęciach organizowanych przez szkołę oraz udział w konkursach promujących piękno mowy ojczystej
- rozbudzanie tożsamości regionalnej, poznawanie dziedzictwa kulturalnego naszej małej ojczyzny i promowanie go |
Cały rok |
Dyrektor Wychowawcy Nauczyciele (Historii, WOS, Języka Polskiego), Samorząd Szkolny |
|
Kształtowanie ogólnoludzkich norm moralnych
|
- przeprowadzanie bieżącej obserwacji osobowości i zachowania ucznia,
-organizowanie zajęć rozwijających umiejętności interpersonalne,
-promowanie wzorców osobowych godnych do naśladowania w oparciu o wybitne postacie historyczne i obecnych w aktualnej rzeczywistości. |
Cały rok |
Dyrektor Wychowawcy Nauczyciele (Języka Polskiego i Historii) Katecheci |
|
Szkoła uczy szacunku dla dobra wspólnego jako postawy życia społecznego i przygotowuje do życia w rodzinie |
- kształtowanie aktywnej postawy w społeczności uczniowskiej i lokalnej, - uczenie młodzieży szacunku dla pracy własnej i innych, ukazywanie jej wartości - uświadomienie roli rodziny w życiu człowieka, promowanie trwałych związków małżeńskich opartych na wierności, uczciwości, odpowiedzialności i partnerstwie |
Cały rok |
Dyrektor, Wychowawcy Pedagog |
|
Tworzenie właściwego klimatu dla ludzi i dzieci. Kształtowanie postaw dialogu i zrozumienia dla każdego człowieka bez względu na stan jego rozwoju fizycznego, psychicznego i emocjonalnego |
- otaczanie szczególną troską dzieci niepełnosprawnych będących uczniami naszej szkoły,
- wzbudzanie wrażliwości na los innych poprzez organizowanie akcji charytatywnych i aktywny w nich udział młodzieży
- podejmowanie działań integracyjnych (np. z niepełnosprawnymi, ludźmi starszymi i samotnymi),
- organizowanie spotkań integracyjnych dzieci i młodzieży niepełnosprawnej z gminy Oleszyce z uczniami naszej szkoły
|
Cały rok |
Dyrekcja Wychowawcy Samorząd Szkolny Pedagog |
|
Przygotowanie uczniów do odpowiedzialności za własny rozwój intelektualny, emocjonalny, społeczny |
- wdrażanie uczniów do samokształcenia, samokontroli i samowychowania poprzez udostępnienie zbiorów bibliotecznych, programów komputerowych oraz aktywne formy pracy na lekcjach i zajęciach pozalekcyjnych,
- angażowanie uczniów do udziału w konkursach przedmiotowych, artystycznych rozwijających ich zdolności
- przygotowanie do pełnienia ról społecznych przez włączenie uczniów do prac samorządu szkolnego,
- organizowanie samopomocy koleżeńskiej przez uczniów,
- promowanie czytelnictwa,
- pomoc w rozpoznawaniu predyspozycji i uzdolnień, przygotowanie do aktywności zawodowej i odnalezienia się na rynku pracy. |
Cały rok |
Dyrekcja Nauczyciele Wychowawcy Pedagog |
|
Tworzenie warunków do poznania współzależności między różnymi składnikami środowiska oraz zrozumienia przyczyn i skutków ingerencji człowieka w świat przyrody, kształtowanie świadomości ekologicznej |
- realizowanie tematyki ekologicznej na poszczególnych przedmiotach,
- udział w akcjach na rzecz ochrony środowiska np. Sprzątanie Świata,
- uświadomienie uczniom znaczenia i potrzeby segregacji odpadów,
- kształtowanie wrażliwości na świat przyrody i potrzeby dbania o środowisko naturalne
|
Cały rok |
Nauczyciele (Biologii, Geografii), Wychowawcy, Samorząd Szkolny
|
|
Tworzenie warunków do działalności krajoznawczo – turystycznej i rekreacyjnej
|
- organizowanie wycieczek rowerowych np. na ścieżkę dydaktyczną „Na Laszce’
- organizowanie wycieczek i wyjść |
Cały rok |
Wychowawcy Nauczyciele wf |
|
Kształtowanie zdrowego stylu życia, wolnego od używek i inspirowanie harmonijnego rozwoju |
- uświadomienie odpowiedzialności za potrzebę ochrony własnego zdrowia,
- organizowanie zajęć profilaktycznych (np. higiena osobista, prawidłowe, odżywianie, kultura wolnego czasu)
- realizowanie prozdrowotnych programów profilaktycznych
-współpraca z higienistką szkolną, PSSE, specjalistami od uzależnień
- profilaktyka uzależnień (nikotyna, alkohol, narkotyki, dopalacze, leki)
- organizacja akcji i dni profilaktyki |
Cały rok |
Wychowawcy, Higienistka Szkolna, Nauczyciele wf Zespół Wychowawczo-Profilaktyczny
|
|
Kształtowanie umiejętności korzystania ze środków przekazu niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania w społeczeństwie informacyjnym |
- „Bezpieczeństwo w sieci”- zajęcia poruszające problematykę bezpiecznego korzystanie z zasobów Internetu i przebywania w sieci
- przeprowadzanie lekcji z wykorzystaniem technologii informacyjnych,
- uczenie dokonywania selekcji informacji i umiejętnego wykorzystania ich
|
Cały rok |
Nauczyciele Wychowawcy Pedagog |
10.
|
Wspieranie i stymulowanie indywidualnego rozwoju uczniów. Promowanie uczniów wybitnie zdolnych, pomoc uczniom doświadczającym niepowodzeń szkolnych |
- organizowanie dodatkowych zajęć dla uczniów przejawiających trudności w nauce i uczniów zdolnych,
- stwarzanie warunków i możliwości do samodzielnego zdobywania wiedzy,
- stosowanie systemu pochwał i nagród dla młodzieży wyróżniającej się w nauce, sporcie, posiadającej uzdolnienia artystyczne itp.
- organizowanie odpowiednich form pomocy dla uczniów z trudnościami,
- pedagogizacja rodziców w temacie wspierania rozwoju swojego dziecka
|
Cały rok |
Dyrekcja, Nauczyciele, Wychowawcy, Pedagog
|
11. .
|
Sprawowanie opieki nad uczniami z uwzględnieniem zasad bezpieczeństwa oraz promocji zdrowia |
- czuwanie nad bezpieczeństwem uczniów podczas zajęć i przerw,
- rozwijanie poczucia odpowiedzialności za bezpieczeństwo własne i innych
- organizowanie zajęć świetlicowych dla dzieci dojeżdżających i dowożenie uczniów zamiejscowych,
- stworzenie możliwości spożywania ciepłego posiłku w szkole,
- zapomogi dla uczniów znajdujących się w trudnej sytuacji materialnej i |
Cały rok |
Dyrekcja, Wychowawcy Pedagog |
12. |
Organizacja pomocy-psychologicznej |
- udzielanie wsparcia psychologiczno-pedagogicznego uczniom i rodzicom
- organizowanie zajęć wyrównawczych i rozwijających i innych form pomocy. |
Cały rok |
Dyrekcja Nauczyciele Pedagog |
Program Wychowawczy Publicznego Gimnazjum im. Orła Białego uchwaliła Rada Rodziców z Radą Pedagogiczną na podstawie podjętych uchwał w dniu 29 września 2015 r.