PROGRAM PROFILAKTYKI PUBLICZNEGO GIMNAZJUM IM. ORŁA BIAŁEGO W OLESZYCACH
Rok szkolny 2015/2016
Program profilaktyki jest istotnym elementem działalności edukacyjnej i wychowawczej szkoły. Zawiera systemowe działania, które uzupełniają i wspomagają proces wychowania-wspierają młodego człowieka w jego rozwoju poprzez ochronę
przed pojawiającymi się zagrożeniami i pomoc w usuwaniu ewentualnych nieprawidłowości. Jest dostosowany do potrzeb rozwojowych uczniów oraz potrzeb środowiska. Opisuje wszystkie treści i działania o charakterze profilaktycznym skierowane do uczniów, nauczycieli i rodziców.Szkolny Program Profilaktyki powstał na bazie Szkolnego Programu Wychowawczego. Opiera się na diagnozie środowiska szkolnego i warunkach środowiska lokalnego.
v Cele programu profilaktyki
Podstawowym celem działalności szkoły jest stworzenie bezpiecznych i przyjaznych warunków nauki i pracy dla uczniów.
Szkoła jest miejscem służącym wszechstronnemu rozwojowi dzieci i młodzieży (poznawczemu, fizycznemu, społecznemu i emocjonalnemu). Pełni bardzo ważną funkcję socjalizacyjną, bowiem to właśnie w niej rozwijają swoje umiejętności i kompetencje społeczne, uczą się nowych ról, postrzegania świata, ludzi i samych siebie.
Program Wychowawczy i Program Profilaktyki ma pomóc w stworzeniu bezpiecznej i przyjaznej szkoły. Jest dostosowany do potrzeb rozwojowych uczniów oraz potrzeb środowiska. Istotą profilaktyki szkolnej jest ochrona uczniów przed zagrożeniami, wzmacnianie ich odporności na problemy i wszelkie przeciwności losu, rozwijanie kompetencji społecznych oraz reagowanie w sytuacjach pojawiających się zagrożeń poprzez podejmowanie szerokiego zakresu działań nastawionych na przeciwdziałanie ich negatywnym skutkom.
Cele Programu Profilaktyki są zbieżne z celami ogólno wychowawczymi szkoły. Pragniemy, aby nasi uczniowie umieli znaleźć swoje miejsce w rodzinie i społeczeństwie, by potrafili współpracować z innymi, by wszechstronnie się rozwijali, stając się ludźmi kulturalnymi, tolerancyjnymi, odpowiedzialnymi szanującymi wartości ogólnoludzkie. Celem szczegółowym naszego programu jest rozwijanie u uczniów umiejętności radzenia sobie w sytuacjach trudnych i problemowych, które mogą sprzyjać agresji, przemocy czy sięganiu po środki odurzające.
v Najważniejsze działania szkolnej profilaktyki
- stwarzanie przyjaznego klimatu,
- rozwijanie ważnych umiejętności psychospołecznych,
- pomoc uczniom mającym trudności w nauce,
- budowanie prozdrowotnych przekonań i postaw, obalanie stereotypów,
- dostarczenie (odpowiednio do potrzeb i okresu rozwoju uczniów) rzetelnej wiedzy o zagrożeniach,
- kształtowanie systemu wartości i opartego na nim sensu życia,
- reprezentowanie przez nauczycieli pozytywnych wzorów,
- angażowanie nie tylko środowiska szkolnego i rówieśniczego, ale i rodzinnego,
- wypracowanie wspólnej polityki szkoły wobec zachowań ryzykownych,
- wczesne rozpoznawanie uczniów z grup ryzyka i kierowanie ich do specjalistów w celu dokonania diagnozy,
- kierowanie uczniów zagrożonych-w porozumieniu z rodzicami – do instytucji udzielających specjalistycznej pomocy,
- szkolenie kadry pedagogicznej w zakresie profilaktyki zagrożeń i umiejętności wychowawczych,
- udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej uczniom niepełnosprawnym, przewlekle chorym, zagrożonym,
niedostosowaniem społecznym, pozostającym w sytuacji kryzysowej i innym jej potrzebującym.
- uwrażliwianie młodzieży na potrzebę przestrzegania piękna mowy ojczystej, dbanie o kulturę słowa, rozwijanie
kompetencji czytelniczych oraz upowszechnianie czytelnictwa wśród ludzi młodych
- propagowanie wśród młodzieży pamięci o ważnych wydarzeniach patriotycznych i miłości do ojczyzny.
v Diagnoza wychowawcza Publicznego Gimnazjum w Oleszycach
Publiczne gimnazjum w Oleszycach im Orła Białego jest placówką oświatową. Zostało powołane uchwałą Rady Gminy
nr VII/48/99 z dnia 29 marca 1999r.
Do Publicznego Gimnazjum w Oleszycach w bieżącym roku szkolnym uczęszcza 178. uczniów, uczących się w 9 oddziałach:
Nauka trwa od godziny 7.20 do 15.30. W gimnazjum uczą się uczniowie zarówno z miasta jak i okolicznych wsi,
jest to bowiem jedyne gimnazjum w gminie, do którego uczęszczają wszyscy uczniowie z terenu gminy Oleszyce. Szkolne warunki umożliwiają realizację zajęć pozalekcyjnych i kółek przedmiotowych, które pozwalają zdobywać uczniom nowe wiadomości i umiejętności.
W szkole zatrudnionych jest 26 nauczycieli oraz 9 pracowników administracji i obsługi. W placówce funkcjonuje dobrze wyposażona kuchnia i stołówka, z której korzystają uczniowie i pracownicy. Kuchnia wydaje około 120 obiadów dziennie.
Ze względu na trudna sytuację materialną ok. 50 uczniów korzysta z bezpłatnych obiadów.
Do szkoły uczęszczają uczniowie z różnych rodzin, także znajdujących się w trudnej sytuacji życiowej, społecznej i emocjonalnej, w tym:
- objęci opieką w Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej,
- z rodzin rozbitych, niepełnych, zastępczych,
- z rodzin o trudnych warunkach materialnych,
- z trudnościami w nauce na tle zaniedbań środowiskowych,
- sprawiający trudności wychowawcze,
- z rodzin zagrożonych demoralizacją,
- zagrożeni niedostosowaniem społecznym, niepełnosprawnością, upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim,
- przewlekle chore.
Diagnozy dydaktyczno – wychowawczej szkoły dokonano w oparci o:
- obserwację zachowań uczniów
- analizę dokumentacji szkolnej
- wywiad z nauczycielami i wychowawcami
- ankietę dla nauczycieli, rodziców i uczniów
- wywiad z dyrekcją szkoły
v Zdiagnozowane problemy występujące w szkole
Na podstawie obserwacji środowiska szkolnego, analizy dokumentacji szkolnej, rozmów z wychowawcami klas i anonimowej ankiety skierowanej do rodziców, uczniów i nauczycieli naszej szkoły można stwierdzić, że obecne są głównie następujące problemy:
- niska kultura języka wśród młodzieży,
- konflikty rówieśnicze (niesmaczne żarty, przezywanie, ośmieszanie, zastraszanie – także w Internecie),
- nieprzestrzeganie regulaminów obowiązujących w szkole, zwłaszcza samowolne opuszczanie przez uczniów terenu szkoły, a także choć w mniejszym zakresie używanie telefonów komórkowych w szkole,
- kontakt młodzieży z używkami – szczególnie papierosy i alkohol,
- spożywanie przez uczniów napojów energetyzujących,
- nadużywanie Internetu i ryzykowne działania w sieci.
W relacjach rówieśniczych da się zaobserwować w dalszym ciągu agresję słowną i fizyczną. Najczęściej w postaci przezywania i niesmacznych żartów.
Uczniowie sygnalizują, że mają dostęp i kontakt z używkami, w przeważającej mierze są to papierosy i alkohol. Na szczęście do kontaktu z narkotykami i dopalaczami przyznaje się jedynie ok. 3% badanych. Młodzież przyznaje się do nieprzestrzegania zasad określonych w Statucie szkoły, w dalszym ciągu problemem jest samowolne opuszczanie przez nich terenu szkoły. Dzięki zakazowi przynoszenia telefonów komórkowych do szkoły zmniejszyło się zjawisko nadużywania telefonów na lekcjach i wobec rówieśników, jednak część uczniów nadal nie dostosowuje się do tego zakazu. Uczniowie sporo czasu spędzają w Internecie, wykorzystując go w celach edukacyjnych i informacyjnych, ale przede wszystkim społecznych. W szkole organizowane są różne zajęcia dla uczniów doświadczających trudności dydaktycznych jak również uczniów zdolnych, także uczniowie angażują się w działania na rzecz szkoły i środowiska lokalnego. Pedagog szkolny wspiera wychowawców poprzez organizację zajęć i akcji profilaktycznych, indywidualne rozmowy z uczniami i rodzicami, także o charakterze mediacyjnym. Szkoła podtrzymuje współpracę z wieloma instytucjami działającymi na rzecz pomocy dzieciom i ich rodzinom.
Trudności dydaktyczne uczniów wynikają:
- z małych możliwości intelektualnych ( zdiagnozowanych przez PPP ),
- z deficytów rozwojowych,
- z braku stymulacji ze strony środowiska rodzinnego,
- niewłaściwych metod wychowawczych stosowanych przez rodziców.,
- z niechęci do uczenia się, nieprawidłowych nawyków i braku pozytywnych wzorców w tym względzie w najbliższym otoczeniu,
- nieprawidłowych nawyków,
- braku motywacji wynikającej z trudnej sytuacji rodzinnej, krajowej, gospodarczej.
Wobec uczniów z problemami dydaktycznymi i wychowawczymi stosuje się następujące środki zaradcze:
- diagnoza i konsultacje w Poradni Psychologiczno - Pedagogicznej,
- uwzględnianie w procesie dydaktycznym indywidualnych możliwości dziecka (dostosowane do możliwości ucznia),
- organizację zajęć wyrównawczych,
- rozmowy indywidualne z pedagogiem szkolnym i wychowawcami klas,
- organizację pomocy koleżeńskiej,
- rozmowy z rodzicami i ich pedagogizowanie,
- zajęcia profilaktyczne,
- zajęcia wychowawcze na świetlicy szkolnej,
- działania prozdrowotne higienistki szkolnej,
- działania związane z realizacją IPET-ów,
- podtrzymywanie współpracy z instytucjami np. Sądem, Policją, kuratorami sądowymi, MGOPS, PCPR etc.
- i In. wynikające z bieżących potrzeb uczniów i szkoły.
Grono pedagogiczne aktywnie organizuje zajęcia pozalekcyjne, których celem jest szeroko pojęta działalność wychowawcza, opiekuńcza i integracyjna szkoły ze środowiskiem lokalnym. Uczniowie mają okazję do rozwijania samodzielności, samorządności, umiejętności podejmowania decyzji, kształtowania prozdrowotnych nawyków i prawidłowych relacji interpersonalnych. Gimnazjum pełni także rolę kulturotwórczą, zachęca uczniów i umożliwia im angażowanie się w różnego rodzaju akcje społeczne i artystyczne, konkursy wiedzy, plastyczne i literackie. Jest otwarta na inicjatywy uczniów i rodziców.
v Strategie i metody realizacji Programu Profilaktyki
- Strategie informacyjne (metody): pogadanka, spotkanie ze specjalistami, prezentacja filmu pełnometrażowego, wideo, wycieczka tematyczna, praca w oparciu o tekst przewodni (książkę),prezentacja teatralna i parateatralna itp.
- Strategie edukacyjne (metody): realizacja znanych programów edukacyjnych, krąg uczuć, rysunki, drama, przedstawienia, burza mózgów, dyskusja, symulacja różnych sytuacji życiowych np.: rozwiązywanie wyimaginowanego konfliktu, technika uzupełniania zdań, gry i zabawy dydaktyczne, praca w małych grupach, metody pedagogiki zabawy, happeningi, uroczystości (obrzędowość szkolna) itp.
- Strategie działań alternatywnych (metody): koła zainteresowań, spotkania hobbystów, wycieczki, festyny, zajęcia i zawody sportowe itp.
- Strategie interwencyjne (metody):interwencja w środowisku domowym ucznia, interwencja w środowisku szkolnym ucznia, interwencja w sytuacji kryzysu rozwojowego (prowadzona przez specjalistę), pomoc psychologiczna, pedagogiczna (prowadzona przez specjalistę), terapia specjalistyczna indywidualna, grupowa (prowadzona przez specjalistę).
v Sposoby realizacja programu profilaktycznego
- Działania skierowane do uczniów
- Zajęcia edukacyjne i psychoedukacyjne o charakterze warsztatowym na temat:
- Środków uzależniających i ich wpływu na organizm młodego człowieka (alkohol, nikotyna, narkotyki, dopalacze, leki)
- Zdrowego stylu życia (w tym także zgubnego wpływu energy drinków)
- Asertywnej postawy życiowej
- Kultury osobistej
- Radzenia sobie z cudzą i własną agresją
- Akceptacji siebie
- Chorób cywilizacyjnych XXI wieku i sposobów uniknięcia ich
- Praw Człowieka, Praw Dziecka
- Savoir-vivru dla nastolatków
- Prawidłowych relacji interpersonalnych
- Skutecznego podejmowania decyzji
- Sposobów rozwiązywania konfliktów
- Rozsądnego i bezpiecznego korzystania z mediów
- Odpowiedzialności prawnej nieletnich
- Bezpieczeństwa w sieci – profilaktyka cyberprzemocy, stalkingu etc.
- Reagowania na zło (informowania dorosłych o sytuacjach przemocy, przypadkach sięgania po używki, podejmowania
działań zagrażających zdrowiu i życiu itp..)- Szczegółowej analizy Statutu szkoły i innej dokumentacji szkolnej,
- I innych tematów wynikających z bieżących potrzeb szkoły.
- Organizacja apeli i włączanie społeczności szkolnej do akcji profilaktycznych.
- Organizacja dni profilaktyki „Młodość bez nałogów”.
- Wykonywanie tematycznych gazetek szkolnych.
- Organizacja i przeprowadzanie konkursów wiedzy, plastycznych, literackich (w tym także podejmujących tematykę profilaktyki uzależnień, zaburzeń zachowania etc.)
- Zgłaszanie i reagowanie na wszelkie niepożądane zjawiska występujące w szkole, współpraca wychowawców klas, nauczycieli, pedagoga szkolnego i dyrekcji szkoły.
- Organizacja spotkań profilaktycznych dla młodzieży ze specjalistami.
- Zgłaszanie i reagowanie na wszelkie niepożądane zjawiska występujące w szkole, współpraca wychowawców klas, nauczycieli, pedagoga szkolnego i dyrekcji szkoły.
- Działania skierowane na rodziców
- Aktywne włączanie rodziców we wszystkie działania podejmowane przez szkołę. Zachęcanie do:
- systematycznej kontroli obowiązku szkolnego swojego dziecka,
- stała współpraca z wychowawcami,
- udziału i zaangażowania w akcje i uroczystości szkolne,
- zgłaszania ciekawych inicjatyw.
- Organizacja pedagogizacji dla rodziców i spotkań z udziałem specjalistów np. przedstawicieli Policji, PPP etc.
- Przekazywanie materiałów informacyjnych, także za pośrednictwem strony internetowej dotyczących np. profilaktyki uzależnień, zdrowych nawyków żywieniowych młodzieży, przemocy, agresji itp.
- Kierowanie rodziców do uzyskania specjalistycznej porady i pomocy.
- Wspieranie rodziców przy realizacji zaleceń z PPP.
- I inne wynikające z bieżących potrzeb.
- Działania skierowane do Rady Pedagogicznej
- Zapoznanie Rady Pedagogicznej z założeniami Programu Profilaktyki.
- Przydział zadań, ustalenie osób odpowiedzialnych za ich wykonanie.
- Udostępnianie materiałów edukacyjno-profilaktycznych wychowawcom klas.
- 4. Prowadzenie rozmów profilaktyczno-ostrzegawczych z rodzicami uczniów sprawiających trudności wychowawcze.
- Podejmowanie wzmożonych działań opiekuńczo-wychowawczych i udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej uczniom posiadającym opinie/orzeczenia z PPP oraz włączanie ich w odpowiednie formy pomocy.
- Prowadzenie pedagogizacji rodziców przez wychowawców klas.
- Zobowiązanie do reagowania na naruszenie dyscypliny społecznej lub porządku prawnego przez uczniów, ustalenia przyczyn takiego zachowania się oraz stosowania odpowiednich środków wychowawczych.
- 8. Podtrzymywanie współpracy z instytucjami i specjalistami wspierającymi pracę szkoły.
- Wypracowanie spójnej polityki szkoły wobec zachowań ryzykownych oraz konsekwentne jej wdrażanie.
10. Obowiązkowe zgłaszanie dyrekcji szkoły i pedagogowi szkolnemu faktów zaistnienia lub podejrzenia niepożądanych zachowań lub sytuacji zagrażających bezpieczeństwu uczniów.
11. Przygotowanie ankiet diagnozujących sytuację szkolną.
Szkoła podejmuje ścisłą współpracę w zakresie realizacji działań profilaktycznych z Policją, kuratorami sądowymi, Poradnią Psychologiczno – Pedagogiczną, Miejsko-Gminnym Ośrodkiem Pomocy Społecznej, Powiatowym Centrum Pomocy Rodzinie, Komisją ds. Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, pielęgniarką szkolną i innymi w zależności od potrzeb.
v Spodziewane efekty działań profilaktycznych
- wzrost wiedzy wśród uczniów i rodziców na temat uzależnień, zagrożeń z nich płynących i możliwych sposobów
przeciwdziałania im, - wzrost liczby uczniów promujących i prowadzących zdrowy styl i tryb życia,
- wzrost świadomości rodziców i uczniów na temat racjonalnego odżywiania i korzyści zdrowotnych,
- umiejętność dokonywania wartościowych i sensownych wyborów przez uczniów,
- zmniejszona absencja uczniów na zajęciach lekcyjnych,
- zmniejszenie liczby zachowań agresywnych,
- asertywna postawa uczniowska w temacie nieulegania wpływom rówieśników,
- zmniejszenie ryzyka sięgania przez młodzież po środki uzależniające,
- wzrost zainteresowań zajęciami pozalekcyjnymi,
- poprawa relacji uczeń – uczeń, uczeń – nauczyciel, nauczyciel – rodzic,
- wzbogacenie wiedzy rodziców i nauczycieli w zakresie profilaktyki zachowań ryzykownych młodzieży,
- Podtrzymywanie współpracy z instytucjami, korzystanie przez rodziców ze wsparcia specjalistów (m.in. PPP).
v Ewaluacja podjętych działań
Cel ewaluacji
- Ocena skuteczności podejmowanych działań profilaktycznych.
Procedura ewaluacji
- zbieranie informacji na temat aktualnej sytuacji szkolnej i zjawisk w niej zachodzących,
- gromadzenie informacji na temat podejmowanych działań,
- analiza dokumentacji szkolnej.
Metody i narzędzia ewaluacji
- obserwacja,
- wywiad,
- ankieta skierowana do nauczycieli, uczniów i rodziców.
Wnioski z ewaluacji
- Opracowanie wniosków pod kątem skuteczności realizowanego programu.
- Uwzględnienie wniosków w trakcie realizacji kolejnych etapów programu.
HARMONOGRAM DZIAŁAŃ PROFILAKTYCZNYCH
I. KULTURA BYCIA MŁODZIEZY WE WSPÓŁCZESNYM ŚWIECIE |
|||
Lp. |
SPOSÓB REALIZACJI |
ODPOWIEDZIALNI |
TERMINY |
|
Podnoszenie kultury osobistej uczniów poprzez organizację zajęć wychowawczych w tematyce zasad dobrego wychowania, właściwego zachowania się w różnych sytuacjach („savoir-vivre”) |
Wychowawcy klas |
cały rok |
|
Podnoszenie kultury języka – organizacja zajęć wychowawczych, konkursów, akcji profilaktycznych pt. „Wulgaryzmom mówimy NIE” |
Wychowawcy klas Pedagog szkolny |
cały rok |
|
Wzmacnianie postaw i kompetencji interpersonalnych – zajęcia z zakresu budowania empatii w grupie, skutecznych sposobów porozumiewania się z innymi, umiejętności rozwiązywania sytuacji konfliktowych, sztuki autoprezentacji, szukania autorytetów etc. |
Wychowawcy klas Pedagog szkolny |
cały rok |
|
Angażowanie młodzieży do udziału w przedsięwzięciach charytatywnych, wolontariacie (udział w imprezie integracyjnej, WOŚP, Góra Grosza i in.) |
Zespół Wychowawczo-Profilaktyczny |
cały rok |
|
Rozwijanie kompetencji czytelniczych wśród młodzieży |
Nauczyciele Języka Polskiego, Bibliotekarze |
cały rok |
|
Zajęcia edukacyjne nt. tolerancji i akceptacji odmienności innych ludzi
|
Wychowawcy klas Pedagog szkolny |
cały rok |
II. PRZECIWDZIAŁANIE PRZEMOCY, AGRESJI SŁOWNEJ I FIZYCZNEJ |
|||
Lp. |
SPOSÓB REALIZACJI |
ODPOWIEDZIALNI |
TERMINY |
|
Podpisanie kontraktu klasowego z uczniami, wyszczególniając zachowania akceptowalne w grupie rówieśniczej |
Wychowawcy klas |
IX |
|
Analizowanie na godzinach wychowawczych przykładów niewłaściwych zachowań, monitorowanie ich występowania i kształtowanie postawy braku tolerancji dla agresji i przemocy |
Wychowawcy klas,
|
IX, cały rok |
|
Uczenie sposobów radzenia sobie w sytuacjach trudnych i kryzysowych bez odwoływania się do agresji i przemocy. Prowadzenie pogadanek mających na celu stworzenie motywacji do zmiany zachowań poprzez uświadomienie uczniom, że na emocje można wpływać i kontrolować je |
Wychowawcy klas, Pedagog szkolny
|
cały rok |
|
Zapoznanie uczniów i wspólna analiza dokumentacji szkolnej (m.in. Statut Szkoły). Uświadamianie uczniom konsekwencji płynących z nieprzestrzegania zasad i regulaminów szkolnych |
Wychowawcy klas |
IX, na bieżąco |
|
Prowadzenie indywidualnych rozmów z uczniami przejawiającymi problemy wychowawcze i ich rodzicami. Ustalenie przyczyn takiego zachowania, zaplanowanie wspólnych działań zaradczych |
Nauczyciele, Dyrektor Pedagog szkolny |
cały rok |
|
Prowadzenie obserwacji uczniów, w celu wczesnego ujawnienia zaobserwowanych przejawów zachowań agresywnych |
Wszyscy nauczyciele |
wg potrzeb |
|
Udostępnianie uczniom i rodzicom informacji o możliwości skorzystania z pomocy instytucji i specjalistów działających na rzecz dzieci i ich rodzin |
Pedagog szkolny, Wychowawcy klas |
wg potrzeb |
|
Organizowanie pedagogizacji (prelekcji i warsztatów) dla nauczycieli i rodziców na temat agresji, przemocy i przeciwdziałania im |
Dyrektor szkoły, Wychowawcy klas |
wg potrzeb |
|
Przeprowadzanie ankiet diagnozujących zjawisko agresji i przemocy w szkole |
Zespół Wychowawczo-Profilaktyczny |
wg potrzeb |
10. |
Udział młodzieży w akcjach profilaktycznych i programach promujących walkę z przemocą |
Zespół Wychowawczo-Profilaktyczny |
cały rok |
11. |
Organizacja spotkań młodzieży z kuratorem sądowym, Specjalistą ds. Nieletnich, Policją i in. |
Pedagog szkolny |
wg potrzeb |
12. |
Wdrażanie i konsekwentne przestrzeganie procedury postępowania w przypadku zaistniałej sytuacji problemowej |
Wszyscy pracownicy szkoły |
cały rok |
III. PROMOCJA ŻYCIA BEZ TYTONIU |
|||
Lp. |
SPOSÓB REALIZACJI |
ODPOWIEDZIALNI |
TERMINY |
|
Prowadzenie rozmów uświadamiających zagrożenia wynikające z uzależnienia od nikotyny |
Wychowawcy klas, Pedagog szkolny |
cały rok |
|
Pogadanki w klasach na temat sposobu oddziaływania nikotyny na organizm młodego człowieka i przykrych konsekwencji dla jego rozwoju |
Wychowawcy klas Higienistka szkolna |
cały rok |
|
Zajęcia psychoedukacyjne połączone z projekcją filmów profilaktycznych i dyskusją z udziałem młodzieży |
Pedagog szkolny, Wychowawcy |
cały rok |
|
Organizacja Dni Profilaktyki „Młodość bez nałogów” – prelekcje, warsztaty z udziałem specjalistów |
Zespół Wychowawczo-Profilaktyczny |
czerwiec |
|
Przeprowadzanie konkursów o tematyce antynikotynowej, włączanie się szkoły w obchody Światowego Dnia Rzucania Palenia |
Pedagog szkolny, Nauczyciel wdż |
listopad |
|
Ankietowanie uczniów – określenie rozmiaru problemu palenia papierosów na terenie szkoły |
Zespół Wychowawczo-Profilaktyczny |
wg potrzeb |
|
Rozpowszechnianie wśród uczniów materiałów informacyjnych i audiowizualnych dotyczących zagrożeń (ulotki, gazetki ścienne) |
Wychowawcy klas, Pedagog szkolny |
cały rok |
IV. ALKOHOL – WRÓG CZŁOWIEKA |
|||
Lp. |
SPOSÓB REALIZACJI |
ODPOWIEDZIALNI |
TERMINY |
|
Prowadzenie pogadanek profilaktycznych dotyczących zgubnego wpływu alkoholu na organizm młodego człowieka |
Wychowawcy klas, Pedagog szkolny |
cały rok |
|
Zajęcia psychoedukacyjne połączone z projekcją filmów profilaktycznych i dyskusją z udziałem młodzieży |
Zespół Wychowawczo-Profilaktyczny |
wg potrzeb |
|
Spotkanie ze specjalistą zajmującym się problemami alkoholowymi – terapeutą, przedstawicielem klubu AA lub MGKRPA |
Zespół Wychowawczo-Profilaktyczny |
wg potrzeb |
|
Przeprowadzenie anonimowej ankiety mającej na celu monitorowanie zasięgu spożywania alkoholu przez młodzież |
Zespół Wychowawczo-Profilaktyczny |
wg potrzeb |
|
Rozpowszechnianie wśród uczniów materiałów informacyjnych i audiowizualnych dotyczących zagrożeń (ulotki, gazetki ścienne) |
Wychowawcy klas Pedagog szkolny |
cały rok |
|
Organizacja tematycznych konkursów szkolnych i akcji profilaktycznych |
Pedagog szkolny, wychowawcy |
wg potrzeb |
|
Organizacja Dni Profilaktyki „Młodość bez nałogów” – prelekcje, warsztaty z udziałem specjalistów |
Zespół Wychowawczo-Profilaktyczny |
grudzień |
|
Pedagogizacja rodziców na temat zapobiegania sięgania przez młodzież po alkohol, reagowania na niewłaściwe zachowania dzieci |
Wychowawcy klas |
’ wg potrzeb |
V. MŁODOŚĆ BEZ NARKOTYKÓW |
|||
Lp. |
SPOSÓB REALIZACJI |
ODPOWIEDZIALNI |
TERMINY |
|
Organizacja spotkań dla młodzieży ze specjalistami nt. narkotyków, dopalaczy, uzależnień od leków i in. substancji psychoaktywnych |
Pedagog szkolny |
wg potrzeb |
|
Zajęcia psychoedukacyjne połączone z projekcją filmów profilaktycznych i dyskusją z udziałem młodzieży na temat zagrożeń związanych z zażywaniem substancji psychoaktywnych |
Wychowawcy klas pedagog szkolny |
cały rok |
|
Rozpowszechnianie wśród uczniów materiałów informacyjnych i audiowizualnych dotyczących zagrożeń ( ulotki, gazetki ścienne) |
Wychowawcy klas, Pedagog szkolny |
cały rok |
|
Organizowanie pedagogizacji nauczycieli i rodziców na temat narkotyków i sposobów rozpoznawania niepokojących objawów u młodzieży (tzw. „nastolatek pod wpływem”) |
Dyrektor szkoły, Wychowawcy klas |
wg potrzeb |
|
Organizacja Dni Profilaktyki „Młodość bez nałogów” – prelekcje, warsztaty z udziałem specjalistów |
Zespół wychowawczo-profilaktyczny |
grudzień |
VI. ŻYJMY ZDROWO – PROMOCJA ZDROWEGO STYLU ŻYCIA |
|||
Lp. |
SPOSÓB REALIZACJI |
ODPOWIEDZIALNI |
TERMINY |
|
Zajęcia edukacyjne nt. zdrowego stylu życia m.in. piramida żywienia, zaburzenia odżywiania (anoreksja, bulimia), zgubny wpływ napojów energetyzujących na organizm młodego człowieka etc. |
Wychowawcy klas, Higienistka szkolna, Pedagog szkolny |
wg potrzeb |
|
Spotkanie z przedstawicielem PSSE – pogadanka na temat zdrowej żywności, racjonalnego odżywiania, konsekwencji sięgania po środki typu sterydy, dopalacze itp. |
Zespół Wychowawczo-Profilaktyczny |
wg potrzeb |
|
Organizacja zajęć edukacyjnych pt. „Wiem co jem” nt. układania zdrowego menu, umiejętności odczytywania etykiet na produktach |
Wychowawcy klas Pedagog szkolny |
cały rok |
|
Wdrażanie i zachęcanie uczniów do pozaszkolnych aktywnych form spędzania wolnego czasu np. zajęcia sportowe, wycieczki sportowo-rekreacyjne, jazda na rolkach, rowerze, basen i in. |
Wychowawcy klas Nauczyciele w-f |
cały rok |
|
Organizacja konkursów związanych ze zdrowym stylem życia. Udział w programie „Trzymaj formę” |
Wychowawcy, Nauczyciele w-f |
wg potrzeb |
|
Organizowanie wycieczek, wyjazdów na basen, lodowisko itp.
|
Wychowawcy Nauczyciele w-f |
cały rok |
|
Zajęcia na temat bezpiecznego podejmowania inicjacji seksualnej, skutkach podjęcia decyzji o przedwczesnej inicjacji seksualnej psychospołeczne i zdrowotne (np. choroby przenoszone drogą płciową)
|
Specjalista, Nauczyciel WDŻ |
wg potrzeb |
VII. ZAPOBIEGANIE NIEPOWODZENIOM SZKOLNYM |
|||
Lp. |
SPOSÓB REALIZACJI |
ODPOWIEDZIALNI |
TERMINY |
|
Rozpoznawanie indywidualnych potrzeb uczniów, ich trudności i problemów dydaktycznych oraz podejmowanie działań mających na celu niwelowanie ich |
Dyrektor, Wychowawcy, Pedagog Szkolny |
cały rok |
|
Otoczenie dodatkową opieką psychologiczno-pedagogiczną uczniów przejawiających trudności w nauce, znajdujących się w trudnej sytuacji życiowej (rodzinnej, społecznej) |
Wszyscy nauczyciele, Pedagog Szkolny |
cały rok |
|
Analiza przyczyn nadmiernej absencji uczniów i systematyczna kontrola ich nieobecności. Wdrażanie i konsekwentne przestrzeganie procedury postępowania w przypadku przejawów nierealizowania przez nich obowiązku szkolnego |
Wychowawcy klas, Pedagog Szkolny |
cały rok |
|
Motywowanie uczniów do nauki. Ukazywanie skutecznych sposobów, metod i technik uczenia się, wskazywanie wartości nauki |
Wszyscy nauczyciele, Pedagog Szkolny |
cały rok |
|
Podejmowanie ścisłej współpracy z domem rodzinnym w celu przepływu szybkiej informacji między szkołą a rodzicami. Zwiększanie zaangażowania rodziców w edukację ich dzieci |
Wszyscy nauczyciele, Pedagog Szkolny |
cały rok |
|
Kierowanie uczniów na kosnultacje do PPP w celu zdiagnozowania przyczyn trudności i niepowodzeń szkolnych |
Wychowawcy klas, Pedagog Szkolny |
wg potrzeb |
|
Realizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkole, prowadzenie dokumentacji – IPET-ów |
Zespół ds. pomocy psychologiczno-pedagogicznej |
cały rok |
VIII. BEZPIECZEŃSTWO W SIECI – JAK WŁAŚCIWIE KORZYSTAĆ Z MEDIÓW |
|||
Lp. |
SPOSÓB REALIZACJI |
ODPOWIEDZIALNI |
TERMINY |
|
Prowadzenie pogadanek w klasach nt. negatywnych skutków płynących z niewłaściwego korzystania z zasobów Internetu i komputera, cyberprzemocy, prawa autorskiego w sieci etc. |
Nauczyciel informatyki, Pedagog Szkolny |
cały rok |
|
Uczenie racjonalnego korzystania z Internetu, umiejętnego wyszukiwania informacji i dokonywania ich selekcji |
Wychowawcy klas, Pedagog Szkolny |
wg potrzeb |
|
Spotkanie z przedstawicielami Policji na temat odpowiedzialności prawnej nieletnich |
Zespół Wychowawczo-Profilaktyczny |
wg potrzeb |
|
Włączenie szkoły do ogólnopolskiej akcji profilaktycznej i organizacja szkolnych obchodów „Dnia Bezpiecznego Internetu” i kampanii „Wyloguj się do życia” |
Pedagog szkolny, Nauczyciel WDŻ |
luty |
|
Ochrona młodzieży przed niszczącym wpływem pornografii – zajęcia edukacyjne dla młodzieży, uwrażliwianie rodziców na problem pornografii |
Wychowawcy Nauczyciel wdż |
wg potrzeb |
|
Przeprowadzenie pedagogizacji rodziców na temat „Szanse i zagrożenia współczesnych mediów” i zwiększenia bezpieczeństwa ich dzieci w sieci |
Wychowawcy klas, Pedagog Szkolny |
wg potrzeb |
IX. PRZYGOTOWANIE UCZNIÓW DO WYBORU DALSZEJ DROGI KSZTAŁCENIA |
|||
Lp. |
SPOSÓB REALIZACJI |
ODPOWIEDZIALNI |
TERMINY |
|
Zajęcia edukacyjne mające na celu pomoc w rozpoznaniu predyspozycji, umiejętności i uzdolnień indywidualnych |
Pedagog szkolny, Nauczyciel WDŻ |
cały rok |
|
Zajęcia edukacyjne połączone z projekcją filmów dotyczących zawodów, z wykorzystaniem gier diagnostycznych z doradztwa zawodowego |
Pedagog szkolny, Nauczyciel WDŻ |
cały rok |
|
Spotkanie i konsultacje z doradcą zawodowym – informacje o rynku pracy, zapotrzebowaniach pracodawców oraz predyspozycji osobowościowych |
Pedagog szkolny |
wg potrzeb |
|
Przekazywanie wiedzy na temat możliwych form kształcenia na etapie ponadgimnazjalnym |
Wychowawcy klas |
cały rok |
|
Pedagogizacja rodziców na temat wspierania dzieci w wyborze dalszej ścieżki kariery |
Wychowawcy klas Pedagog szkolny |
cały rok |
Program Profilaktyczny Publicznego Gimnazjum im. Orła Białego uchwaliła Rada Rodziców z Radą Pedagogiczną na podstawie podjętych uchwał w dniu 29 września 2015 r.