Roczny Plan Pracy/KONCEPCJA PRACY
Publicznego Gimnazjum
im. Orła Białego w Oleszycach
Rok szkolny 2015/2016
KONCEPCJA PRACY PUBLICZNEGO GIMNAZJUM IM. ORŁA BIAŁEGO w OLESZYCACH
Koncepcja pracy dotyczy wszystkich płaszczyzn funkcjonowania szkoły. Założenia koncepcji zostały wypracowane wspólnie przez rodziców, nauczycieli i pracowników szkoły oraz uczniów. Zaplanowane działania na rok szkolny 2015/16 mają posłużyć realizacji koncepcji. Projektując zmiany rodzice, nauczyciele, pracownicy szkoły i młodzież kierują się przekonaniem, że dzięki nim będzie lepiej, a naczelną zasadą, motorem i celem projektowanych zmian jest dobro ucznia i jego pełny rozwój.
CHARAKTERYSTYKA SZKOŁY
Dane ogólne szkoły
Publiczne Gimnazjum im. Orła Białego w Oleszycach ma siedzibę w Oleszycach przy ulicy Mickiewicza 1. Organem prowadzącym jest Burmistrz Miasta i Gminy Oleszyce, nadzór pedagogiczny pełni Podkarpacki Kurator Oświaty. Gimnazjum jest jedyną placówką oświatową na terenie gminy, która kształci uczniów na poziomie III etapu edukacyjnego.
W roku szkolnym 2015/2016 ma 9 oddziałów. W następnych latach liczba oddziałów według założeń związanych z sytuacją demograficzną nie powinna się znacznie zmieniać.
Lokalizacja
Budynek gimnazjum zaspokaja potrzeby dydaktyczne. Położenie szkoły w sąsiedztwie szkoły podstawowej, boiska, hali sportowej pozytywnie wpływa na psychikę i zdrowie przebywających w niej osób.
Naturalnymi walorami Gimnazjum są:
- centralne usytuowanie w swoim obwodzie szkolnym,
- Hali sportowej oraz boiska (wspólnej ze szkołą podstawową),
- duża powierzchnia działki szkolnej, a szczególnie terenu do sportu i rekreacji
W gimnazjum uczy się około 176 uczniów. Każdy oddział liczy 16-24 uczniów.
Oferta szkoły:
Obecnie Gimnazjum oferuje uczniom:
- zajęcia edukacyjne zgodne z ramowym planem nauczania,
- wysoko kwalifikowaną kadrę pedagogiczną,
- zajęcia w ramach pomocy psychologiczno — pedagogicznej, zajęcia rozwijające uzdolnienia i zainteresowania,
- projekty edukacyjne
- zajęcia z doradztwa zawodowego,
- gimnazjalne wycieczki edukacyjne i kulturalne,
- bogatą ofertę szkolnych i zewnętrznych konkursów przedmiotowych, tematycznych,
- udział w dodatkowych zajęciach i zawodach sportowych,
- bogata ofertę działań na rzecz środowiska lokalnego, wolontariat
- rozwój aktywności społecznych w organizacjach szkolnych
- bibliotekę szkolną, zespół taneczny i wokalno-muzyczny,
- opiekę pielęgniarki szkolnej i świetlicy,
- opiekę pedagoga oraz poradni psychologiczno — pedagogicznej.
W ciągu 15 lat funkcjonowania społeczność gimnazjum wspólnie wypracowała sobie godnego i wymagającego patrona Orła Białego, tworzy własną tradycję i ceremoniał. Do tradycji należy już uroczystość przyjmowania uczniów klas pierwszych — „ślubowanie”, bal absolwentów, święto szkoły.
Kadra szkoły
Nauczyciele zapewniają wysoki poziom pracy dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz wykonywanych zadań organizacyjnych. Rozwój zawodowy nauczycieli jest związany z jakościowym rozwojem szkoły oraz indywidualnymi potrzebami. Nauczyciele uczestniczą w różnorodnych formach doskonalenia zawodowego i zdobywają kolejne stopnie awansu. Realizują różne projekty, programy edukacyjne oraz zdobywają wraz z uczniami kolejne certyfikaty.
Baza szkoły
Placówka dysponuje 12 salami lekcyjnymi, w tym pracownią językową, komputerową, fizyczną, chemiczną, w szkole funkcjonuje biblioteka, świetlica i stołówka szkolna. W holach znajdują się: wyeksponowany w honorowym miejscu sztandar szkoły oraz ekspozycja pucharów i dyplomów zdobytych przez szkołę. Szkoła na zasadzie użyczenia wykorzystuje obiekty sportowe do celów dydaktycznych. Dzięki realizacji projektów edukacyjnych ze środków PKO KL szkoła wzbogaciła się o pomoce dydaktyczne. Wymienione zostały wszystkie komputery w pracowni informatycznej — na nowocześniejsze. W części sal jest możliwość korzystania z komputera i projektora multimedialnego. Budynek, jak i jego otoczenie są stale nadzorowane za pomocą kamer monitoringu wizyjnego.
Współpraca szkoły z otoczeniem przebiega w sposób zadowalający i rozwijający, przede wszystkim zaś odpowiada na potrzeby środowiska.
Szkoła jest wspólnotą nauczycieli, uczniów i rodziców, oraz całej społeczności lokalnej, wszystkich najważniejszych grup społecznych i instytucji. Wielostronna i zorganizowana współpraca ze środowiskiem dokonuje się na płaszczyźnie kontaktów i planowych działań, w których aktywnie uczestniczą: dyrektor, nauczyciele, rodzice, samorząd uczniowski, wszyscy uczniowie.
Przykładem takiego oddziaływania są imprezy środowiskowe typu:
- uroczystości rocznicowe na Horaju,
- ślubowanie uczniów klasy pierwszej,
- Święto szkoły – święto odzyskania niepodległości,
- spotkania z władzami samorządowymi, radnymi i innymi „ciekawymi postaciami”,
- udział w projektach środowiskowych (stowarzyszenie „Czas na pomoc”,
- Wielka Orkiestra Świątecznej pomocy,
- Święto konstytucji 3- maja
- Spotkania z Sybirakami.
Rodzice przygotowując dyskoteki dla uczniów, choinkę noworoczną, rajdy, spotkania klasowe, wycieczki, bal absolwentów i inne uroczystości czują się współodpowiedzialni za ich przebieg. Współpraca z Radą Rodziców układa się bardzo dobrze.
Szkoła współpracuje z różnymi instytucjami i zakładami pracy:
- samorząd terytorialny,
- Miejsko-Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej,
- Miejsko-Gminny Ośrodek Kultury,
- Policja, SANEPiD
- Parafia w Oleszycach, Starych Oleszycach
- Stowarzyszenia: „Czas na pomoc”, „Rozwoju ziemi Oleszyckiej”,
- placówki oświatowe w gminie Oleszyce,
- Szkoły ponadgimnazjalne z powiatu lubaczowskiego, jarosławskiego ,
- Miejsko gminna komisja alkoholowa
- Zaz Stare Oleszyce
- Jednostka „Strzelec”
- Redakcja gazety lokalnej „Głos Oleszyc”
- Związek Sybiraków
- Kombatanci emeryci
- Miejscowe zakłady pracy (apteki, piekarnie i inne)
- Nadleśnictwo
- Biblioteka miejska .
Misja szkoły
Zapewniamy wysoką jakość kształcenia, wychowania i opieki, możliwość wszechstronnego rozwoju ucznia, dobrą bazę lokalową i nowoczesne wyposażenie. Oferujemy profesjonalizm, klimat życzliwości, bogatą ofertę zajęć pozalekcyjnych. Naszą ambicji jest tworzenie szkoły nowoczesnej, odpowiadającej na skomplikowane wyzwania współczesnego świata.
Kierujemy się hasłem mottem:
„Nie wystarczy samo zdobywanie wiedzy trzeba jeszcze umieć z niej korzystać”
CELE SZKOŁY
Ogólne cele i zadania szkoły zawarte są w Statucie Gimnazjum, Programie Profilaktyki i Wychowawczym, szkolnym zestawie podręczników, podstawie programowej kształcenia ogólnego. Wytyczone kierunki działań, jak i zadania zaplanowane do realizacji wynikają po części z ogólnych założeń polityki oświatowej państwa i wymogów, jakie stawia się placówkom oświatowym, jednak większość z nich wynika z potrzeb szkoły określonych przez uczniów, rodziców i pracowników szkoły podczas spotkań roboczych na początku września oraz zmodyfikowanych i wzbogaconych przez rodziców i pracowników. W opracowaniu założeń koncepcji wzięto pod uwagę wnioski z ewaluacji wewnętrznej oraz nadzoru pedagogicznego z roku poprzedniego. Wszystkie kierunki działań i zadania są próbą poprawy funkcjonowania szkoły i zwiększenia atrakcyjności jej oferty edukacyjnej.
Priorytety
- Wszechstronny i harmonijny rozwój ucznia oraz wyposażenie go w niezbędną wiedzę i umiejętności potrzebne do dalszego etapu kształcenia.
- Stwarzanie uczniom warunków, umożliwiających rozwijanie osobistych zainteresowań oraz poszerzanie wiedzy.
- Podejmowanie działań wychowawczych eliminujących zagrożenia i wzmacniających właściwe zachowania uczniów.
- Kreowanie w środowisku lokalnym pozytywnych emocji wobec szkoły zachodzących w niej procesów.
- Systematyczne podnoszenie jakości pracy szkoły i zapewnienie wysokiego standardu usług edukacyjnych.
Główne cele
- Zapewnienie wielokierunkowego i wszechstronnego rozwoju ucznia w przyjaznym i bezpiecznym otoczeniu.
- Zwiększenie nacisku na zdobywanie przez uczniów kluczowych kompetencji wymaganych w dalszym życiu i edukacji, w zgodzie z nową podstawą programową.
- Doskonalenie jakości pracy szkoły dzięki ewaluacji wewnętrznej i analizie zewnętrznych badań kompetencji uczniów.
- Zapewnienia funkcjonowania szkoły w zgodzie z przepisami i oczekiwaniami pracowników i rodziców.
- Rozwijanie współpracy z rodzicami na różnych płaszczyznach działalności szkoły.
- Ugruntowanie pozytywnego obrazu szkoły w środowisku lokalnym.
- Zwiększenie nacisku na zdobywanie przez uczniów kluczowych kompetencji wymaganych w dalszym życiu i edukacji, w zgodzie z nową podstawą programową.
MODEL ABSOLWENTA
Staramy się wykształcić i wychować ucznia:
- wyposażonego w rzetelną wiedzę i umiejętność wykorzystywania posiadanych wiadomości do rozwiązywania problemów;
- potrafiącego świadomie i odpowiedzialnie dokonać wyboru dalszej drogi kształcenia;
- społecznie aktywnego, tolerancyjnego, wrażliwego na potrzeby drugiego człowieka;
- znającego i stosującego zasady i normy społeczne z poszanowaniem praw człowieka;
- odpowiedzialnego za podejmowane decyzje;
- cechującego się wysoką kulturą osobistą, promującego dobro;
- znającego i szanującego tradycję oraz kulturę własnego narodu, a także innych kultur.
Cechy te staramy się osiągnąć poprzez kształtowanie umiejętności:
- rozumienia i refleksyjnego przetwarzania tekstów;
- komunikowania się w języku ojczystym i w językach obcych;
- myślenia matematycznego i naukowego;
- obserwacji empirycznych dotyczących przyrody i społeczeństwa;
- sprawnego posługiwania się nowoczesnymi technologiami informacyjnymi;
- wyszukiwania, selekcjonowania i krytycznej analizy informacji;
- planowania i organizowania własnej nauki;
- pracy zespołowej.
3
KIERUNKI DZIAŁAŃ SZKOŁY
Dydaktyka; wyniki egzaminów zewnętrznych.
Zakładane cele w zakresie poprawy efektów kształcenia i wyników egzaminów zewnętrznych:
- umożliwienie dostępu do różnorodnych zajęć dodatkowych;
- wzmocnienie aktywności uczniów poprzez: realizację projektów edukacyjnych; uczenie przez działanie;
- promowanie uczniów szczególnie uzdolnionych, aktywnych i ambitnych;
- systematyczne badanie efektów kształcenia i osiągnięć edukacyjnych uczniów;
Wskaźniki sukcesu w planowanym obszarze:
- w zajęciach dodatkowych uczestniczy istotna część uczniów;
- uczniowie samodzielnie proponują i realizują projekty edukacyjne;
- szkoła organizuje zajęcia dla uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych;
- wyniki analizy testów próbnych wskazują przyrost wiedzy i umiejętności;
- szkoła zdiagnozowana na średnim poziomie dydaktycznym zewnętrznymi narzędziami badawczym;
Zadania do realizacji i działania podejmowane w gimnazjum:
- monitorowanie realizacji podstawy programowej;
- analiza i weryfikacja szkolnych programów nauczania
- modyfikacja oceniania wewnątrzszkolnego w kierunku nauczania kształtującego;
- dostosowanie treści programowych i sposobów ich realizacji do możliwości uczniów;
- aktywna praca zespołów ds. Pomocy Psychologiczno - Pedagogicznej;
- rozwinięcie inicjatyw w kierunku:
- zachęcania do udziału w konkursach i zawodach oraz promocji osiągnięć uczniów; o zapewnienia atrakcyjnej oferty zajęć pozalekcyjnych;
- indywidualizacji procesu nauczania i wymagań względem uczniów; o efektywnego poszukiwania nowatorskich form i metod pracy;
- zwiększenia zaangażowania uczniów w działania związane z certyfikatami, o których przyznanie stara się szkoła;
- diagnozowanie kompetencji za pomocą testów własnych oraz przygotowanych przez różne instytucje oświatowe:
- w klasach III: próbne egzaminy gimnazjalne,
- w klasach I: diagnoza wstępna, kontrola postępów (wiedza i umiejętności z języka polskiego, historii, matematyki);
- stworzenie warunków sprzyjających realizacji wartościowych projektów edukacyjnych.
- analiza egzaminów zewnętrznych pod kątem Edukacyjnej Wartości Dodanej;
Działalność opiekuńczo-wychowawcza szkoły
Zakładane cele w zakresie realizacji zadań wychowawczo-opiekuńczych szkoły:
- udzielanie wsparcia w rozwiązywaniu problemów uczniów, intensyfikacja kontaktów wychowawca — uczeń — rodzic;
- propagowanie zdrowego stylu życia, kultury fizycznej i działań proekologicznych;
- przygotowanie uczniów do świadomego wyboru dalszego kierunku kształcenia;
- kształtowanie postaw prospołecznych i obywatelskich;
- promocja postaw patriotycznych;
- eliminowanie przejawów agresji, przemocy i demoralizacji;
Wskaźniki sukcesu w planowanym obszarze:
- uczniowie i rodzice korzystają ze wsparcia szkoły w rozwiązywaniu problemów;
- w szkole powstają i są realizowane inicjatywy promujące zdrowy tryb życia; inicjatywy te wpływają na postawy uczniów;
- uczniowie planują i wybierają kierunek dalszego kształcenia, uwzględniając swoje predyspozycje, ambicje i potrzeby rynku pracy;
- uczniowie aktywnie uczestniczą w działaniach Samorządu Uczniowskiego i innych organizacji, angażują się w różnorodne akcje społeczne;
- uczniowie i rodzice postrzegają szkołę i jej otoczenie jako miejsce bezpieczne i sprzyjające nauce;
- zmniejsza się odsetek uczniów wagarujących;
Zadania do realizacji i działania podejmowane w gimnazjum:
- prowadzenie zajęć związanych z doradztwem zawodowym;
- organizacja wycieczek, wyjazdów, rajdów o charakterze rekreacyjno — sportowym;
- angażowanie uczniów w akcje, projekty i konkursy o tematyce proekologicznej;
- zwiększenie wpływu Samorządu Uczniowskiego na życie szkoły; zachęcanie uczniów do udziału w akcjach charytatywnych, wolontariacie i projektach edukacyjnych;
- zapewnienie uczniom ciekawej oferty kulturalnej;
- skuteczne stosowanie wspólnie z rodzicami procedur reagowania w przypadkach szczególnych;
- stała współpraca z instytucjami wspomagającymi oddziaływania wychowawcze,
- szkolenia rodziców w związku z problemami współczesnej młodzieży;
- ewaluacja Programu Profilaktyki i Programu Wychowawczego szkoły;
- diagnoza sytuacji wychowawczej nowych uczniów i stosowanie jej w planowaniu działań wychowawczych;
- ścisły monitoring wypełniania obowiązku szkolnego;
- zapewnienie opieki psychologa,
- spotkania pedagoga z młodzieżą — adekwatnie do potrzeb grupy.
Baza szkoły
Zakładane cele w zakresie poprawy bazy szkoły (ściśle związane z warunkami finansowymi, w jakich funkcjonuje placówka):
- utrzymanie budynku szkoły w odpowiednim stanie technicznym;
- dbanie o estetykę obiektu i jego otoczenia;
- wzbogacenie wyposażenia szkoły o nowy sprzęt multimedialny oraz pomoce dydaktyczne;
Wskaźniki sukcesu w planowanym obszarze:
- budynek szkolny zapewnia przebywającym w nim osobom bezpieczne i higieniczne warunki nauki i pracy;
- szkoła wyposażona w urządzenia i środki dydaktyczne, sprzęt komputerowy, multimedialny oraz księgozbiór zgodny z potrzebami uczniów i nauczycieli.
Zadania do realizacji i działania podejmowane w gimnazjum (w ramach posiadanych środków):
- uzupełnianie wyposażenia pracowni w pomoce dydaktyczne, z uwzględnienie sprzętu multimedialnego i oprogramowania;
- przeprowadzenie remontów głównych i bieżących w obrębie budynku szkoły;
- racjonalne gospodarowanie zasobami finansowymi, poszukiwanie dodatkowych źródeł finansowania;
- budowa radiowęzła szkolnego;
- zakup brakującego sprzętu sportowego;
- systematyczne powiększanie księgozbioru biblioteki szkolnej;
- dostęp uczniów do wody pitnej
Organizacja i zarządzanie szkołą
Zakładane cele w zakresie usprawnienia funkcjonowania szkoły:
- zapewnienie łatwego dostępu do dokumentów szkolnych;
- ujednolicenie dokumentacji wykorzystywanej przez nauczycieli;
- wspólne planowanie przez Radę Pedagogiczną działań podejmowanych w szkole;
- włączanie w prace nad tworzeniem dokumentacji szkolnej rodziców;
- usprawnienie komunikacji z rodzicami.
Wskaźniki sukcesu w planowanym obszarze:
- rodzice współpracują z RP w zakresie wytyczania kierunków pracy szkoły oraz realizacji konkretnych działań na rzecz uczniów;
- ewaluacja wewnętrzna jest prowadzona z udziałem zespołów nauczycieli;
- wewnętrzne prawo jest znane przez uczniów, rodziców i nauczycieli; dostęp do niego jest ułatwiony, dzięki publikacji na stronie internetowej oraz w bibliotece szkolnej.
- funkcjonuje sprawny przepływ wiadomości na linii szkoła — rodzic;
- propozycje rodziców są uwzględniane w planowaniu działań szkoły. Zadania do realizacji i działania podejmowane w szkole:
- publikacja dokumentacji szkolnej na stronie internetowej; zapewnienie dostępu do aktualnych informacji dla rodziców;
- utworzenie elektronicznej bazy dokumentów wykorzystywanych przez nauczycieli;
- monitorowanie zgodności prawa wewnątrzszkolnego z aktualnymi przepisami prawa oświatowego;
- monitorowanie spójności dokumentów szkolnych;
- włączanie rodziców do procesu decyzyjnego (zasięganie opinii w sprawach uczniów, szkoły, projektowanie działań z uwzględnieniem stanowiska i oczekiwanej pomocy rodziców, wspólna ocena działań);
Budowanie pozytywnego klimatu w placówce; funkcjonowanie szkoły w środowisku lokalnym.
Zakładane cele w zakresie poprawy atmosfery panującej w szkole i wytworzenia pozytywnego obrazu jej działań w środowisku lokalnym:
- budowanie prawidłowych relacji między nauczycielami i uczniami;
- rozwijanie współpracy między członkami RP;
- rozwijanie współpracy z rodzicami na różnych płaszczyznach działalności szkoły;
- ugruntowanie pozytywnego wizerunku szkoły w środowisku lokalnym.
Wskaźniki sukcesu w planowanym obszarze:
- współpraca między nauczycielami korzystnie oddziałuje na atmosferę panującą w szkole i wpływa na wzrost efektywności działań;
- udział uczniów w imprezach kulturalnych, akcjach charytatywnych, konkursach i uroczystościach jest zauważany i doceniany;
- elementem tradycji szkoły staje się święto szkoły, prezentacja osiągnięć uczniów;
- rodzice włączają się czynnie w bieżącą działalność szkoły;
- efekty rekrutacji świadczą o zaufaniu do oferty proponowanej przez szkołę.
Zadania do realizacji i działania podejmowane w gimnazjum:
- uczenie kulturalnego zachowania w różnych sytuacjach,
- budowanie więzi i relacji między nauczycielami, uczniami i rodzicami przez organizację wspólnych wyjazdów;
- czynne włączanie się szkoły w lokalne inicjatywy o charakterze kulturalnym, profilaktycznym, sportowym
- promocja i upowszechnienie informacji o ofercie edukacyjnej oraz podejmowanych działaniach i osiągnięciach w lokalnych mediach;
- analiza postrzegania szkoły w środowisku lokalnym, np. monitorowanie wyników rekrutacji, ankiety dla rodziców i uczniów.
- lansowanie modelu pracy opartego o zespoły koleżeńskie;
- konsekwentne stosowanie wobec uczniów wymagań ustalonych w regulaminach i Statucie szkoły;
- gromadzenie i wykorzystywanie informacji o losach absolwentów do doskonalenia efektów nauczania oraz planowania oferty edukacyjnej
- istotny udział rodziców i uczniów w redagowaniu strony internetowej szkoły.
- promocja aktywności rodziców i środowiska lokalnego na rzecz szkoły.
Kadra szkoły
Zakładane cele w zakresie doskonalenia kadry pedagogicznej:
- dobór kierunków doskonalenia z uwzględnieniem zmieniających się przepisów prawa oświatowego;
- nastawienie na doskonalenie całych zespołów, zarówno przez firmy zewnętrzne, jak i WDN;
- doskonalenie i wzbogacanie kwalifikacji w miejscu wykonywania obowiązków służbowych.
Wskaźniki sukcesu w planowanym obszarze:
- nauczyciele proponują i przedstawiają dyrektorowi propozycje doskonalenia własnego na dany rok szkolny lub dłuższy okres;
- dyrektor wspiera nauczycieli poprzez organizację szkoleń zgodnie z potrzebami ;
- dyrektor zapewnia środki budżetowe na cele związane z powiększaniem kwalifikacji zgodnie z planem finansowym.
Zadania do realizacji i działania podejmowane w gimnazjum:
- określenie skali ważności problemów; ustalenie kolejności ich rozwiązywania;
- opracowanie i wdrażanie planu doskonalenia nauczycieli;
- skonfrontowanie rozpoznanych problemów z kompetencjami kadry w zakresie ich rozwiązywania; określenie potrzeb szkoleniowych;
- sformułowanie problemów szkoły wymagających rozwiązania na podstawie diagnozy istniejącej sytuacji.
PLAN PRACY PUBLICZNEGO GIMNAZJUM IM. ORŁA BIAŁEGO
W OLESZYCACH NA ROK SZKOLNY 2015/2016
- I. Nauczanie
- Podniesienie jakości nauczania i kształcenia w aspekcie wykorzystania wyników sprawdzianu i egzaminów zewnętrznych.
- Stosowanie nowoczesnych metod nauczania ze szczególnym uwzględnieniem metody projektu.
- Organizacja dodatkowych zajęć pozalekcyjnych rozbudzających rozwijających zainteresowania uczniów.
- Organizacja dodatkowych zajęć pozalekcyjnych dla uczniów z trudnościami w nauce w ramach
- Godzin „karcianych”
- Zajęć świetlicowych
- Zajęć rewalidacyjnych
- Praca z młodzieżą ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
- Systematyczna praca z uczniem zdolnym.
- Realizacja tematyki antydyskryminacyjnej.
- Konsekwentne wdrażanie strategii motywowania uczniów do nauki oraz wspierania rodziców w aktywizowaniu dzieci.
- Spotkania z absolwentami
- Szkolenia dla rodziców i inne.
- II. Wychowanie:
- Realizacja Programu wychowawczego szkoły w oparciu o sprawdzone metody pracy wychowawczej we współpracy z rodzicami i środowiskiem lokalnym.
- Systematyczna realizacja szkolnego programu profilaktyki..
- Wspieranie uczniów w wyborze ścieżki kariery zawodowej,
- Promocja wartości, którym był wierny Patron gimnazjum.
- III. Opieka:
- Praca świetlicy według Rocznego planu pracy.
- Zagospodarowanie czasu wolnego uczniów poprzez organizowanie dodatkowych zajęć: w ramach, kół przedmiotowych, projektów oraz zajęć sportowych.
- Organizowanie zawodów sportowych i zajęć świetlicowych dla uczniów w czasie wolnym od zajęć.
- Zapewnianie bezpieczeństwa podczas przerw międzylekcyjnych, modyfikacja rejonów dyżurów oraz regulaminu dyżurów.
- Dożywianie uczniów oraz stały monitoring dowozów uczniów do szkoły.
- Dofinansowanie do zakupu podręczników dla uczniów.
- System stypendialny.
- IV. Doskonalenie zawodowe nauczycieli:
- Szkolenie wewnątrzszkolne na poziomie RP i zespołów nauczycieli
- Udział nauczycieli w szkoleniach oferowanych przez instytucje edukacyjne.
- prenumerowanie czasopism i broszur specjalistycznych dla nauczycieli.
- Dbałość o poziom pracy zespołów przedmiotowych w szkole jako podstawową formę dokształcania nauczycieli.
- V. Warunki pracy i nauki
- Stałe uzupełnianie sprzętu szkolnego - pozyskiwanie środków.
- Stała współpraca z nauczycielami poszczególnych przedmiotów w zakresie zgłaszania potrzeb na pomoce dydaktyczne, pozyskiwanie sponsorów.
- VI. Zarządzanie szkołą:
- Doskonalenie organizacji zarządzania szkołą przy współpracy z Radą Pedagogiczną Radą Rodziców i uczniami - zapewnienie skutecznych form obiegu informacji (zarządzenia, informacje, spotkania), wypracowanie nowych form sprawowania kontroli.
- Systematyczne informowanie nauczycieli o zmianach prawa oświatowego, zapewnienie odpowiednich materiałów szkoleniowych.
- Wzmocnienie roli rodziców w planowaniu i realizacji zadań statutowych szkoły.
MONITORING REALIZACJI PLANU DZIAŁAŃ
Wnioski z nadzoru i obserwacji oraz ewaluacja przeprowadzana w wybranych obszarach, służyć będą jako podstawa do modyfikowania przebiegu procesów edukacyjnych zachodzących w szkole oraz ich planowania w przyszłości.
System mierzenia jakości pracy szkoły:
- okresowa kontrola dokumentacji szkolnej — co najmniej 2 razy w ciągu roku;
- obserwacja zajęć prowadzonych przez nauczycieli — według harmonogramu ustalonego we wrześniu każdego roku;
- kontrola realizacji godzin z Karty Nauczyciela — zgłoszenia zajęć, sprawozdania 2 razy w ciągu roku;
- kontrola realizacji podstawy programowej — na bieżąco; sumarycznie dwa razy w roku
- przekazywanie sprawozdań z działalności opiekuńczo- ychowawczej — na zebraniach podsumowujących 2 razy w ciągu roku;
- spotkania członków zespołu wychowawczego z pedagogiem i psychologiem w sprawie rozwiązywania bieżących problemów — wg potrzeb;
- przeprowadzenie badań wśród dzieci, rodziców i nauczycieli celem pozyskiwania informacji o rezultatach wprowadzanych przedsięwzięć.
- analiza zdarzeń zarejestrowanych przez system monitoringu wizyjnego — wg potrzeb.
- Badanie osiągnięć edukacyjnych uczniów.
- Ewaluacja wewnętrzna.
- Wspomaganie nauczycieli.
- Prowadzenie Kroniki szkoły i szkolnej strony internetowej.
Koncepcja pracy szkoły/ roczny plan pracy na rok szkolny 2015/2016 jest otwarty na zamiany i w razie potrzeby modyfikowany we współpracy z nauczycielami, uczniami, rodzicami, pracownikami szkoły.
ZAŁĄCZNIKI
- ORGANIZACJA UROCZYSTOŚCI SZKOLNYCH W ROKU SZKOLNYM 2015/2016 (kalendarz,
- PLAN WYCIECZEK I DYSKOTEK SZKOLNYCH NA ROK SZKOLNY 2015/2016
- PLAN PRACY SAMORZĄDU SZKOLNEGO
- PLAN PRACY ZESPOŁÓW PRZEDMIOTOWYCH, PROFILAKTYCZNO-WYCHOWAWCZEGO
- PLAN PRACY OPIEKI PROFILAKTYCZNEJ
- PLAN PRACY PEDAGOGA SZKOLNEGO
- PLAN PRACY ŚWIETLICY
- PLAN PRACY BIBLIOTEKI SZKOLNEJ
- PLAN NADZORU PEDAGOGICZNEGO
- PLAN ZAJĘĆ POZALEKCYJNYCH
- PROGRAM WYCHOWAWCZY
- PROGRAM PROFILAKTYKI
ORGANIZACJA ROKU SZKOLNEGO 2015/2016
w Publicznym Gimnazjum im. Orła Białego
w Oleszycach
1. |
Rozpoczęcie rocznych zajęć dydaktyczno - wychowawczych |
1 września |
2. |
Przedstawienie planu nadzoru pedagogicznego |
do 15 września (16 września) |
3. |
Przedstawienie organizacji zajęć wynikających z art. 42 KN |
do 15 września |
4. |
Przyjęcie projektów planu rozwojowego nauczyciela |
do 15 września |
5. |
Przyjęcie pisemnych deklaracji, z którego języka obcego uczeń będzie zdawał egzamin gimnazjalny |
do 30 września |
6. |
Zatwierdzenie projektu planu rozwoju zawodowego |
do 30 września |
7. |
Poinformowanie nauczycieli, uczniów i rodziców o ustalonych w danym roku szkolnym dodatkowych dni wolnych od zajęć dydaktyczno - wychowawczych |
do 30 września |
8. |
Dzień Edukacji Narodowej (środa) |
14 października |
9. |
Zebranie zaświadczeń z PPP w celu dostosowania warunków i form egzaminów zewnętrznych |
do 15 października |
10. |
Wewnątrzszkolny konkurs z przedmiotów przyrodniczych |
luty lub inny termin podany przez zespół z co najmniej miesięcznym wyprzedzeniem |
11. |
Wszystkich Świętych – dzień wolny od pracy (niedziela) |
1 listopada |
12. |
Święto szkoły (czwartak) |
12 listopada |
13. |
Święto Odzyskania przez Polskę Niepodległości |
11 listopada |
14. |
Przygotowanie i przekazanie do OKE listy uczniów przystępujących do egzaminu gimnazjalnego |
do 30 listopada |
15. |
Andrzejki szkolne |
listopad |
16 |
Zimowa przerwa świąteczna |
22 – 3 stycznia |
17. |
Święto Trzech Króli – dzień wolny od pracy (środa) |
6 stycznia |
18 |
Wewnątrzszkolny konkurs z języka angielskiego |
styczeń lub inny termin podany przez zespół z co najmniej miesięcznym wyprzedzeniem |
19. |
Ferie zimowe |
15 lutego – 28 lutego |
20. |
Półroczne rozliczenie dodatkowych godzin zajęć nauczycieli wynikających z art. 42 KN |
do 31 stycznia |
21 |
Choinka szkolna |
styczeń |
22. |
Powołanie zespołów nadzorujących przebieg egzaminu gimnazjalnego |
do 21 marca |
23. |
Wiosenna przerwa świąteczna |
24 – 29 marzec |
24. |
Wewnątrzszkolny konkurs z matematyki Wewnątrzszkolny konkurs z historii i wos-u |
marzec lub inny termin podany przez zespół z co najmniej miesięcznym wyprzedzeniem |
25. |
Egzamin gimnazjalny – część humanistyczna |
18 kwietnia |
26. |
Egzamin gimnazjalny – część matematyczno-przyrodnicza |
19 kwietnia |
27. |
Egzamin gimnazjalny – część językowa |
20 kwietnia |
28. |
Opracowanie arkusza organizacji pracy szkoły |
do 30 kwietnia |
29 |
Wewnątrzszkolny konkurs z języka polskiego |
grudzień lub inny termin podany przez zespół z co najmniej miesięcznym wyprzedzeniem |
30. |
Rocznica uchwalenia Konstytucji 3 Maja |
3 maja |
31. |
Wewnętrzne badanie wyników
|
maj |
32. |
Powiadomienie rodziców o przewidywanych ocenach rocznych i końcowych |
do 17 maja |
33. |
Podanie do publicznej wiadomości zestawu podręczników, który będzie obowiązywał w przyszłym roku szkolnym |
do 24 czerwca |
34. |
Zakończenie rocznych zajęć dydaktyczno-wychowawczych |
24 czerwca |
35. |
Dokonanie oceny dorobku zawodowego nauczycieli za okres stażu |
do 30 czerwca |
36. |
Ferie letnie |
24 czerwca – 31 sierpnia |
37. |
Próbne egzaminy gimnazjalne |
luty, marzec - rekolekcje |
38 |
Dni dodatkowo wolne od zajęć |
8 września, 18, 19,20 kwietnia 2016 r., 2 maja, 27 maja 2016 r. |
CZYNNOŚCI DODATKOWE NAUCZYCIELI
PUBLICZNEGO GIMNAZJUM IM. ORŁA BIAŁEGO
w OLESZYCACH w roku szkolnym 2015/2016
Lp. |
Czynność do wykonania |
Odpowiedzialny |
1. |
Dekoracja korytarza - I piętro (stary budynek) |
Klasa: III a (pod opieką wychowawcy) |
2. |
Dekoracja korytarza – I piętro (nowy budynek) |
Klasa: II c, II a (pod opieką wychowawców) |
3. |
Dekoracja korytarza – II piętro (stary budynek ) |
Klasa: I a, I b (pod opieką wychowawców) |
4. |
Dekoracja korytarza – II piętro (nowy budynek) |
Klasa: III c, biblioteka szkolna (pod opieką wychowawców) |
5. |
Dekoracja korytarza – parter (stary budynek) – Kącik Patrona |
Klasa:, III b i II b (pod opieką wychowawców) |
6. |
Dekoracja – sala 126 |
Świetlica szkolna |
7. |
Dekoracja aktualności szkolne korytarz – parter (nowy budynek) |
Samorząd Szkolny |
8. |
Dekoracje podczas uroczystości szkolnych lokalnych |
R. Kisała, świetlica szkolna |
9. |
Opieka nad Samorządem Szkolnym |
wybory |
10. |
Oprawa multimedialna uroczystości |
Zdzisław Błaż |
11. |
Pomoc w Orkiestrze Świątecznej Pomocy |
Chętni nauczyciele i uczniowie |
12. |
Prowadzenie „Kroniki Szkoły” |
B. Brzyska, A. Buksak J. Guszta (wykonywanie zdjęć) |
13. |
Organizacja szkolnych, gminnych i powiatowych zawodów sportowych (zorganizowanie dnia sportu) |
M. Zdeb-Kwiatkowska, M. Zadworny, A. Czuwara, M. Różański |
14. |
Oprawa muzyczna, taneczna szkolnych i gminnych uroczystości |
A. Woszczak, M. Jezuit, |
15. |
Rozprowadzanie i umożliwienie obrotu używanymi podręcznikami; podręczniki wieloletnie |
B. Brzyska, A. Buksak |
16. |
Akcja charytatywna „Pomoc niepełnosprawnym” |
B. Nepelska – Walicka, D. Harasymowicz, Z. Błaż, M. Różański, D. Mulińska, J. Guszta, Magdalena Żaczek |
17. |
Konkurs „Palmy Wielkanocnej” |
R. Kisała, |
18. |
Akcja ekologiczne np.„Sprzątanie świata” |
Z. Tymcio – Żolnierz J. Biała |
19. |
Andrzejki i Choinka szkolna |
Wychowawcy klas; nauczyciele |
20. |
Dekoracje w klasach |
Samorządy klasowe, wychowawcy klas, świetlica szkolna |
21. |
Akcje charytatywne: „Góra grosza” i inne |
A. Hamułka – Bosak T. Furgała, chętni nauczyciele |
22. |
Akcja „Młodość bez nałogów”, „Szkoła bez przemocy” (klasy I-e i II-ie) |
B. Nepelska - Walicka, wychowawcy klas |
23. |
Opieka nad pracowniami internetowymi |
J. Guszta |
24. |
Opieka nad gazetka „Sukcesy uczniów” (tablica – I piętro nad szafkami) |
Opiekun Samorządu Szkolnego |
25. |
Opieka nad tablicą „Wydarzenia z życia szkoły” |
B. Brzyska,
|
27. |
Opieka nad „Tablicą rekordów”, sukcesów sportowych
|
M. Zdeb-Kwiatkowska, M. Zadworny, A. Czuwara, |
28. |
Opieka nad Biblioteką szkolną ICM i czytelnią |
B. Brzyska, A. Buksak J. Guszta |
29. |
Opieka nad pocztem sztandarowym |
A. Woszczak |
30. |
Analiza próbnego i właściwego egzaminu gimnazjalnego w części humanistycznej |
Zespół humanistyczny |
31. |
Analiza próbnego i właściwego egzaminu gimnazjalnego w części matematyczno - przyrodniczej |
Zespół matematyczno – przyrodniczy |
32. |
Analiza próbnego i właściwego egzaminu gimnazjalnego z języka angielskiego |
Zespół językowy |
33. |
Wewnątrzszkolne konkursy przedmiotowe tematyczne i inne |
Przewodniczący Zespołów Przedmiotowych i członkowie |
34. |
Organizacja wycieczek dla uczniów , wyjazdów poznawczo – krajoznawczych, kulturalnych i innych
|
Poszczególni nauczyciele - wychowawcy |
35. |
Prowadzenie zajęć pozalekcyjnych, konsultacji, kół zainteresowań |
Poszczególni nauczyciele |
36. |
Preorientacja zawodowa |
B. Nepelska – Walicka przy współpracy z odpowiednimi instytucjami |
37. |
Komisja stypendialna |
B. Nepelska – Walicka, B. Goraj, D. Harasymowicz |
38. |
Zespół do spraw Programu Profilaktyki |
Przew. ,B. Nepelska -Walicka Członkowie: Wychowawcy klas |
39. |
Zespół do spraw Programu Wychowawczego |
Przew. B. Nepelska -Walicka Członkowie: Wychowawcy klas |
40. |
Przygotowanie materiałów do strony internetowej (bieżące informacje – aktualności) |
A. Buksak, B. Brzyska, M. Żaczek, nauczyciele odpowiedzialni za organizacje wydarzenia |
42. |
Oprawa mszy świętych podczas uroczystości |
s. Stanisława |
43. |
Przygotowanie hali do uroczystości szkolnych |
Świetlica szkolna, nauczyciele wychowania – fizycznego |
44. |
Zespól ds. ewaluacji wewnętrznej |
B. Goraj, D. Harasymowicz, A. Jabłońska-Kurdziel, K. Bąk |
45. |
Współpraca z bibliotekami |
nauczyciele bibliotekarze |
46. |
Współpraca z instytucjami pozarządowymi |
chętni nauczyciele |
47. |
Promocja szkoły w środowisku |
wszyscy nauczyciele |
48. |
Festiwal nauki i sportu |
zespoły przedmiotowe |
49. |
Zespół ds. ewaluacji statutu |
M. Żaczek, Z. Błaż, J. Guszta |
50. |
Komisja zdrowotna |
M. Żaczek, Z. Tymcio-Żołnierz, A. Woszczak |
51. |
Przygotowanie sali zebrań rady pedagogicznej (123) |
K. Bąk, A. Czuwara, |
52. |
Inne podjęte z własnej inicjatywy |
chętni nauczyciele |
ORGANIZACJA UROCZYSTOŚĆI SZKOLNYCH
w PUBLICZNYM GIMNAZJUM im. Orła Białego
w OLESZYCACH
w roku szkolnym 2015/2016
Lp. |
Uroczystość szkolna |
Odpowiedzialni |
1. |
Dzień Nauczyciela |
I a, II c wspomaga samorząd szkolny, nauczyciele bibliotekarze, zespół taneczny i wokalny |
2. |
Święto Szkoły Święto Odzyskania Niepodległości przez Polskę |
III a II a, I b wspomagają nauczyciele bibliotekarze, zespół taneczny i wokalny (koncert pieśni patriotycznych i żołnierskich z udziałem publiczności) |
3. |
Akademia z okazji Święta Bożego Narodzenia |
Samorząd Szkolny |
4. |
Rocznica Konstytucji 3 Maja |
I c, II b wspomagają nauczyciele bibliotekarze, zespół taneczny i wokalny |
5. |
Zakończenie roku szkolnego |
III b, III c wspomaga samorząd szkolny, zespół taneczny i wokalny |
6. |
Uroczystości rocznicowe |
Samorząd szkolny, wyznaczone klasy i nauczyciele |
Uwaga:
Przygotowanie uroczystości szkolnych koordynuje samorząd szkolny.
Plan wycieczek i dyskotek
na rok szkolny 2015/2016
Wycieczki przedmiotowe:
- wyjazdy na lodowisko
- wyjazdy na basen
- wyjazdy do kina i teatru
- wycieczki do Muzeum w Lubaczowie
- wycieczki na ścieżkę ekologiczno – dydaktyczną
„Na Laszce”
- Marsz Pamięci – wywózki mieszkańców wsi Miłków
- wyjścia plenerowe – obserwacja przyrody
- wyjścia do lokalnych miejsc pamięci
- wyjścia do instytucji kulturalnych
- wyjścia do biblioteki miejskiej
- wyjścia do szkół ponadgimnazjalnych
Wycieczki krajoznawczo – turystyczne według potrzeb i możliwości uczniów
Harmonogram dyskotek:
Miesiąc |
Organizator |
Odpowiedzialni za organizacje i przebieg |
Wrzesień |
Samorząd szkolny |
Opiekun Samorządu Szkolnego |
Październik |
Klasy III |
Wychowawcy klas |
Styczeń |
Klasy II |
Wychowawcy klas |
Maj |
Klasy I |
Wychowawcy klas |
Czerwiec |
Samorząd Szkolny |
Opiekun Samorządu Szkolnego |
Informacja o dniach dodatkowo wolnych
w Publicznym Gimnazjum im. Orła Białego w Oleszycach
w roku szkolnym 2015/2016
Podstawa prawna: § 5 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia z dnia 18 kwietnia 2002 r. w sprawie organizacji roku szkolnego (Dz. U. z 2002 r. Nr 46 poz. 432 ze zm.)
W roku szkolnym 2015/2016 dniami dodatkowo wolnymi od zajęć dydaktyczno-wychowawczych są:
- 8 września 2015 r. (wtorek),
- 18, 19, 20 kwietnia 2016 r. – egzamin gimnazjalny (wtorek, środa, czwartek),
- 2 maja 2016 r. (poniedziałek)
-27 maja 2016 r. (piątek po Bożym Ciele),
W dniach tych zorganizowane zostaną zajęcia opiekuńcze.
Informuję, że są to dni wolne dla uczniów.